1.Metaverse Hackathon Gerçekleşti! Kazanan Ekip V-Theatron oldu!

METAVERSE HACKATHON 2022 RAPORU

Dünya çapında gerçekleşen ilk Metaverse odaklı Hackathon, 11-12-13 Mart 2022 tarihlerinde, kar amacı gütmeyen Londra merkezli Uluslararası Oyunlaştırma Federasyonu Gamfed’in Türkiye Temsilciliği olan Gamfed Türkiye tarafından, Coderspace ve Pera Games işbirliği ile 100’den fazla katılımcıyla çevrimiçi olarak gerçekleştirildi. 

Facebook kurucusu Zukerberg’in, himayesine aldığı tüm şirketlerin çatı adını Meta olarak değiştirmesiyle birlikte, 2021’in başlarında daha çok Web 3.0 toplulukları arasında sıcak bir konu olan “Metaverse” üzerine tüm dikkatleri çekerek tüm trendleri alt üst etti. Zaten farkında olanların daha fazla konuştuğu, son gelişmelerin pek farkında olmayan geniş bir kesimin ise, “Metaverse de neymiş?, Metaverse’de arazi nasıl alınır? NFT nedir? NFT ile nasıl kar ederim? Metaverse nerede?, Blok Zincir ile Metaverse’nin ne ilgisi var” gibi sonu gelmeyen sorular sorduğu bir dönemin kapıları açıldı. 

Tamamı gönüllülerden oluşan Türkiye’nin en büyük oyunlaştırma topluluğu Gamfed Türkiye olarak, oyun ve oyunlaştırma ile çok yakından ilgili olan bu yeni dijital evrenin ne olduğunu, bazen uzmanlarına sorarak bazen de alanındaki en iyi raporlara ve kitaplara ulaşarak araştırdık. Metaverse’nin popülerleşme hızına yakışır bir biçimde, 3 ayı aşkın hazırlık dönemi ve tüm etkinlik süreci boyunca desteklerini yanımızda hissettiğimiz uzmanların da desteği ile Dünya çapındaki ilk Metaverse Hackathon’unu düzenleme ayrıcalığına sahip olduk. 

48 saatlik bir maraton olarak düzenlediğimiz Metaverse Hackathon’un temel amacı gelen başvurular kapsamında, bu konuda çalışan/çalışmak isteyen değerli katılımcıların ve destekçilerin katkılarıyla, var olan potansiyelin ortaya çıkarılması ve ileriye taşınması için gerekli mentör ve kurum yönlendirmelerinin yapılarak, “ayağı yere basan” bir Metaverse komünitesini bir araya getirmektir. Bu bağlamda tüm paydaşlarımızla birlikte bu doğrultuda ilk adımı atmış olduk.  

Metaverse’in gelip geçici bir moda ya da günübirlik trendlerden öte, tüm dünya vatandaşlarının geleceğini etkileyebilecek potansiyele sahip bir kökten yapılanma modeli olduğunu aktarmaya çalıştık. Dünya çapında; oyun, moda, mimari, perakende, blok zinciri, finans ve diğer tüm sektörlerden profesyoneller Metaverse giriş noktasını arıyor ve kendilerini, ürünlerini ve markalarını gelecekte önemli bir yere sahip olacak ve geleceği inşa edecek bu yeni konsept etrafında konumlandırıyor. Zamanın ruhuna uygun teknolojileri geliştirenlerin Dünya’yı yönettiği bir çağda, geleceğimizi şekillendirme fırsatı veren bu yeni yapılanmanın dışında kalmadan, biz de önceki tecrübelerimiz ışığında çevik bir organizasyonla, en hızlı biçimde kendimizi konumlandırdık. Oyunlaştırma topluluğu olarak deneyim tasarımının Metaverse’de katlanarak kazanağı önemin farkındayız. Bu bakış açısıyla, 48 saatlik mini bir deneyim tasarımını hayata geçirerek, bir yandan akışa girdik, diğer yandan akıştaki diğer Metaverse meraklılarını keşfettik. Aynı anda hem eğlendik, hem öğrendik hem de gizli kalmış potansiyellerimizi ortaya çıkarma fırsatı yakaladık.

Çağrımıza kulak vererek, bizimle projelerini paylaşan 50’nin üzerinde takım ve 200 üzerinde profil ile iletişim kurmuş olduk. Üzerine olağanüstü çaba harcanarak hazırlanmış projeleri ve iş fikirlerini görmek bizleri inanılmaz heyecanlandırdı. Doğası gereği zaten heyecanlı olan hackathonlar, kapsam Metaverse olunca motivasyonumuzu en üst düzeye çıkardı. Tüm süreç boyunca 48 saatten çok daha fazla geceler uykusuz kaldığımızı, geçtiğimiz haftanın tatlı yorgunluğu ve biriktirdiğimiz güzel anılar eşliğinde memnuniyetle itiraf edebiliriz. 

Etkinlik Web Sitesi: http://metaversehackathon.online/

İlk çağrıyı ve ayrıntıları aktardığımız;
https://coderspace.io/etkinlikler/metaverse-hackathon/ adresini ziyaret edebilirsiniz.

48 saatlik hackathon maratonunu, Metaverse ile ilişkili 10 farklı başlık, 10 destekçi ve 10 jüri ve 10 takım biçiminde yapılandırdık. Belirlenen 10 başlık;    

  • Social-Fi 
  • Game-Fi
  • De-Fi 
  • DAO 
  • NFT 
  • Tokenization 
  • WEB 3.0 Altyapıları
  • Meta-Infrastructure 
  • VR/AR/MR/XR 
  • Oyunlaştırma

Destekçi kurumların katkılarıyla dağıtılacak ödüllerden bazıları;

Proje ve takımları belirlenen kriterler çerçevesinde değerlendiren jürimiz;  

  • Mevlüt Dinç – Efsanevi Oyun Yapımcısı 
  • Ufuk Tarhan – Futurist
  • Volkan Yılmaz – Socios
  • Mihriban Ersin Tekmen – Colendi Türkiye CEO
  • Devrim Danyal – Blokzincir ve Kripto Para Eğitmeni
  • Zehra Öney – Teknolojide Kadın Derneği Kurucu Yön. Kur. Bşk.
  • Prof.Dr. Uğur Batı – Akademisyen, Yazar
  • Dr. Dudu Banu Yozgatlı – Dijital Oyun Tasarımı Dr. Öğretim Üyesi
  • Kerem Çiçek – RE/MAX Türkiye Pazarlama Müdürü

Etkinliğe 50’nin üzerinde takım ve proje başvurusu alındı 200’den fazla kişi başvurmuş oldu. Gelen bu başvurulardan etkinlik kapsamındaki gücümüz ve belirlenen kriterler çerçevesinde 15 takım seçildi. Bizim için önemli olan, önceki projeleriyle önemli bir mesafeyi kat etmiş takımları belirleyerek, Dünya çapındaki ilk Metaverse Hackathon’unda Türkiye’deki potansiyelin çıktıların daha yüksek nitelikte olmasını önceledik. 

1 Mart 2022’de başvurular kapatılarak Coderspace, Paragames ve Gamfed ekibi tarafından ayrı ayrı puanlama yapıldı ve en yüksek puan alan takımlar hackathona katılmaya hakkı kazandı. Bu takımlara ulaşılarak bilgileri netleştirildi. 5 Mart 2022’de hackathona katılmaya hak kazanan takımlara ulaşılarak whatsapp gruplar kuruldu. Hafta boyunca onlara verilen mini görevleri tamamlayanlar yarışmaya da kesin katılım hakkı kazandılar. Görevleri ve bazı kriterleri sağlayamayan takımların yerine yedek takımlar yönlendirildi ya da bazı takımlar birleştirildi. Her takıma atanan moderatörler takımların uyum sürecini kolaylaştırmak için etkileşimlerde bulundu. Takımların merak ettiği konularla ilgili bilgi alışverişi yapıldı.

Bu eşsiz ve sürprizlerle dolu maceralı yolculukta, bize eşlik eden tüm paydaşlarımıza teşekkürü bir borç biliyoruz. 

Başlarken; Metaverse’nin Uygulamalı Temelleri

Metaverse Hackathon’u başlamadan yaklaşık 1 hafta önce takımları netleştirmek ve hazırlıklara başlamak için whatsapp grupları kurarak iletişime geçtik. Hafta içinde tüm takımların Coderspace liderliğinde kurulan discord düzenine geçmelerini istedik. Etkinliğin gerçekleşeceği hafta sonuna girmeden önce 10 Mart Perşembe akşamı 21:00‘de discord kanalında tüm koordinasyon ekibi, jüri, mentörler ve takımlar toplanarak ısınma turu gerçekleştirdik. Yaklaşık 80 kişinin katıldığı toplantıda etkinlik koordinatörü olarak Ercan Altuğ Yılmaz kısa bir giriş yaptıktan sonra, Atıl Samancıoğlu sektörün geldiği noktayı vurgulamak amacıyla bir haber paylaştı.  Ardından grupta MetaMask cüzdanı açmayanların sayısını belirleyen mini bir anket uygulayarak bazı ipuçlarıyla birlikte MetaMask  cüzdan açmayı gösterdi. 

Ardından Decentraland’e girerek avatarlarımızı oluşturduk. Sistem yüklemesi bilgisayarın gücüne göre değişiklik gösterdiği için tüm katılımcıların genel olarak girmesi için biraz bekledik. 

Gecenin en renkli ve eğlenceli yanı ise, tüm katılımcıların avatarlarıyla Decentraland’a girerek Decentraland’daki Zeplin’in önünde buluşmasıydı. Metaverse Hackathon’u için hayatında ilk defa Decentraland’a giren bazı katılımcılar için çok önemli ve ufuk açıcı bir giriş oldu. O kadar harita da paylaşıldı ancak yine de yolda kaybolmuş olabiliriz 🙂 

Bazılarımız toplanma noktasını bulamadık, bazılarımız kötü hava şartları nedeniyle sisteme bağlanamadık, bazılarımızın ise donanımları yetersiz kaldı. Teknik nedenlerle kayıplar vermiş olsak da Dünya’nın ilk Metaverse Hackathon’unda bir Metaverse ortamında (ya da Metaverse’ye şimdilik en bezer olan ortamda) buluştuk, tanıştık ve takım olarak fotoğrafımız da var diyebiliriz 🙂 

Toplantı, Ercan Altuğ Yılmaz’ın katılımcılara iki gün boyunca sürecin nasıl işleyeceğine ve beklentilere yönelik genel bir bilgilendime yapmasıyla son buldu. Tüm katılımcıları Discord kanallarında çalışmaya davet ettik. 

Heyecanlı Yolculuk Başlıyor…

İlk günden takımların odalarını ziyaret etmeye başlayarak akıllarına takılan soruları dinleyerek, sürecin sorunsuz işlemesi için belirsizlikleri gidermeye çalıştık. Böylece biz de unuttuğumuz ya da atladığımız noktalar varsa görmüş olduk. 

Kapılar Açılıyor!

Gamfed Türkiye Youtube Kanalında canlı olarak yayınlanan Açılış Konuşmaları büyük bir heyecanla takip edildi.

48 saat boyunca aralıksız devam edecek ​Metaverse Hackathon etkinliğimiz, Gamfed Türkiye kurucusu ve Teknoloji, Oyunlaştırma ve Eğitim Derneği (TOYED) başkanı Ercan Altuğ Yılmaz ve Coderspace kurucusu Ahmet Hoşgör’ün açılış konuşmaları ile başladı. 

Gamfed hakkında kısa bir bilgilendirmeden sonra Yılmaz, son günlerin en popüler ve spekülatif konusu olan Metaverse’in gerçekçi fikirlerle ayağını yere bastırma vizyonuna vurgu yaparak, 48 saat boyunca devam edecek maraton için taşıdığı heyecanı ve içsel motivasyonu aktararak sözü Ahmet Hoşgör’e bıraktı.  

Hoşgör, hackathonların doğası gereği heyecanlı olduğunu ve konu Metaverse olunca heyecanın katlanarak arttığını belirtti. Coderspace hakkında kısa bir bilgilendirme yaparak Metaverse’in giderek artan öneminden bahsetti. Yeni bir konu olmasında rağmen ilginin ve gelen fikirlerin oldukça iyi olduğunu belirtti.   

SODİMER ve Metaverse Derneği Kurucusu olan Prof. Dr. Levent Eraslan sözü alarak, ülkemizin önceki dönemlerde dijital dünyanın evriminde oyun kurucu olamadığını ve tüketici kullanıcı rolünde kaldığına dikkat çekerek, çağı yakalamanın önemine değindi. Metaverse’in bir hayal olmadığını ancak arsa alım satımı gibi popülist spekülasyonlarla kavramın içinin boşaltıldığını, özellikle eğitim alanında dönüşüm yaratma gücünün çok yüksek olduğunu, bu nedenle de Metaverse’nin iyi anlatılması gerektiğini vurguladı. Bu tür hackathon ve içeriklerin çok değerli olduğunu, alanda önderlik edebilenlerle büyük mesafe kat edilebileceğini belirterek herkesi Metaverse konusunda çalışmalar yapmaya davet etti. Sodimer’in ücretsiz olarak düzenlediği, Ercan Altuğ Yılmaz’ın da gönüllü olarak desteklediği Metaverse Okulu’nu Sodimer Youtube Kanalı’ndan takip edebilirsiniz.   

Metaverse konusunda çalışmalar yaparak bu etkinliği de destekleyen Socios’dan Vokan Yılmaz, Sociors’un spor alanında büyük kulüplerle çalışan inovatif bir proje olduğunu, spor kulüplerin taraftarlarının sesini duyuran “fan tokenları” yarattığını belirtti. Henüz bir düşünce bulutu halinde olan Metaverse’nin, gelecekte firmalara son kullanıcıya yönelik çözümler sağlayan çok büyük fırsat olduğuna dikkat çekti. Şu anda spor alanında da Metaverse ortamında geliştirmelerin yapıldığını ve projelerin hazırlık aşamasında olduğu haberlerini verdi. 

RE/MAX Türkiye pazarlama yöneticisi Kerem Çiçek, şirket olarak 30’a yakın platformda aktif deneyim yaşayarak iş geliştirmeye çalıştıklarını, geçtiğimiz sene Decentraland arazilerinin üzerine bir bina inşaa ederek Metaverse ortamında açtıkları ofiste toplantılar gerçekleştirdiklerini, kavramı anlatmaktansa göstererek yapılan eğitimlerin bu ortamda daha etkili ve dikkat çekici olduğunu belirtti. Decentraland, Sandbox gibi Metaverse platformlarının şu anki durumuyla ilgili genel bilgileri paylaşarak hackathon katılımcılarına ipuçları verdi. Metaverse okuryazarlığının önemine dikkat çekti.    

Colendi Akademi’de iş geliştirme uzmanı ve dijital oyun tasarımı dersleri veren İstanbul Aydın Üniversitesi’nde Öğretim Üyesi Dr. Dudu Banu Yozgatlı, hackathon destekçilerinden biri olan Colendi hakkında kısaca bilgiler vererek Metaverse’deki vizyonlarını açıkladı. Bir start-up olarak yaşamına başlayan Colendi’nin girişimciliğe verdiği önemi vurgulayarak, tüm girişimcilere ve markalara destek veren bir kurum olduklarını belirtti. 

Yozgatlı, gerçek bir dünyayı dijital ortama taşırken, dijital dünya ile gerçek dünya arasındaki köprüleri nasıl kurulacağının çok büyük bir yatırım fırsatı ve iş imkanı oluşturacağına  dikkati çekerek bu konuda çalışma yapmayı teşvik etti.   

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Öğretim Üyesi, Türkiye Metaverse Derneği kurucu üyesi Dr. Enis Karaarslan, geleceği hayal edenler olarak Dünya’nın ilk akademik Metaverse dergisi Journal of Metaverse’yi hayata geçirdikleri haberini verdi. Metaverse’nin; “aslında tam olarak var olmayan ama var olma sürecinde ilk adımlarını atan bir kavram” olduğunu belirtti. Ünlü Ressam Bob Ross’a atıf yaparak Metaverse için “Herkesin kendi hayalleri doğrultusunda gerçekleştirmeye çalıştığı bir evren” tanımlamasını yapıyor. Karaaslan, Metaverse’nin bir kaçma alanı değil de gelişim alanı olarak değerlendirilmesi gerektiğini, eğitim ve yaratıcılığın gelişmesindeki kilit rolüne dikkat çekerek Metaverse’nin özelliklerini aktardı. Her disiplinden uzmanları ve meraklıları “hayal edenler” olarak Metaverse evreninde resim yapmaya davet ediyor. 

Ali Erhan Tamer, Metaverse’yi anlatan bir film olan “Ready One Player” içinde nasıl bir dünya gördüğünü, nasıl bir internet vaad ettiğini kendi perspektifinden aktarırken Metaverse’nin katmanlarını açıkladı ve deneyim katmanında özellikle oyunlaştırmanın öneminden bahsederek örnekler verdi. 

Türkiye’de Metaverse konusundaki paylaşımları öncülüğü elinde tutan Gamfed Türkiye Gönüllüleri tarafından “Metaverse’in Gandalf’ı” aynı zamanda etkinliğin jürilerinden olan Devrim Danyal açılış konuşması ile katılımcılara tavsiyelerini iletti. 

Finansal sistemler uzmanı Ergi Şener çok önemli bir alan olan kripto sistemlerinin hayatımıza getireceği yeniliklerden ve metaverse platformlarındaki finansal ödeme sistemlerinden bahsetti. 

Marmama Üniversitesi Girişimcilik Merkezi MITTO’dan Buket Calp, Marmara Üniversitesi’nde yapılan bazı projeleri aktardı. Metaverse ile ilgili ufuk açıcı raporlara değinerek sunumunu tamamladı.  Raporlara aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. 

https://www.startus-insights.com/innovators-guide/5-metaverse-startups-2022/

https://www.gartner.com/en/articles/5-impactful-technologies-from-the-gartner-emerging-technologies-and-trends-impact-radar-for-2022

https://cult.honeypot.io/reads/10-metaverse-jobs-that-will-exist-by-2030/

https://www.jdsupra.com/legalnews/the-move-to-the-metaverse-and-beyond-7306577/

1.Metaverse Hackathon’un önemli destekleyicilerinden INGAMA firmasından Şafak Kayran eski bir hackathon katılımcısı olarak deneyimlerini ve metaverse teknolojileriyle ilgili tecrübelerini paylaştı. 

1.Metaverse Hackathon’un ödül sponsorlarından BiLira ‘dan Aybars Dorman özellikle BiLira ve kripto para ile ilgili önemli bilgiler paylaştı. 

Kapanış’ta yine söz alan Gamfed Türkiye kurucusu Ercan Altuğ Yılmaz Metaverse Hackathon’u akışından bahsetti. Tony Parisi’nin Metaverse’in 7 Kuralı’nı paylaşarak katılımcılara bu anlamda öneriler verdi. 

Metaverse Hackathon’un düzenleyicilerinden Pera Games kurucusu Atıl Samancıoğlu katılımcılarla soru-cevap seansı yaparak keyifli bir seans gerçekleştirdi. 

Gamfed Türkiye Youtube Kanalı’ndan canlı olarak yayınlanan açılış konuşmalarının tamamını, Metaverse Hackathon 2022 Açılış Konuşmaları adresinden izleyebilirsiniz. 

YARIŞMA SÜRECİ

Takımlar, 10 Mart Cuma akşamından itibaren takımlarına özel hazırlanmış discord kanallarında çalışma ve danışmak istedikleri mentörlere ulaşma fırsatı yakaladılar. Gece gündüz demeden gezen mentörlerimizin yönlendirmeleriyle projelerini olgunlaştırdılar. 13 Mart Pazar günü tüm mentörler, odaları topluca gezerek son geribildirimlerini verdiler. Tüm takımlar saat 17:00’de son sunumlarını jüri üyelerine gerçekleştirmek üzere toplandılar. Her takım, kendilerine ayrılan 5 dakikada proje fikirlerini sunarak sonucun açıklanmasını bekledi. Tüm sunumları ve kapanış konuşmalarına Gamfed Türkiye Youtube kanalında canlı yayınlanan Metaverse Hackathon Proje Sunumları adresinden ulaşabilirsiniz.    

MENTÖRLER

Mentörler, takımları gezerek projelerini dinledi ve kandi uzmanlık alanları dahilinde yönlendirmeler yaptılar. Takımlardan gelen geribildirimler, proje fikirlerinin başka bir boyuta taşınarak ufuk açıcı olduğu yönünde oldukça olumluydu. Destekleri için tüm mentörlerimize teşekkür ediyoruz. 

Selen Lun

 Kürşat Özkaynar

Şafak Kayran 

Arda Öztürk ve İrem Çetin 

Pınar Göktaş

Atıl Samancıoğlu

Büşra Bektaş

KATILIMCI TAKIMLAR : 

1- ioroom

https://opensea.io/ioroom

2- MetaGamers

3- NFTicket

4- Pharmaino

5-Marmara Üniversitesi

6-Push Up

7-Meta-DAO

8-Kilyos

9-V-Theatron 

10-Vulpis

Yeterli zaman ayıramadığını belirterek proje sunumunu yapmayacağını bildirdi. 

11-AI-Art-Tech

Tüm yarışma süreci boyunca aktif olan ve hikayenin parçalarını tamamlayan grup*

Gecenin 3’ünde yorgunluktan ölürken…

Tüm mentörlerle görüşme özel ödülü bu gruba gidiyor 🙂 

12-Music Hands

13-Metafor

14-Saraybahçe

15-Universe 

KAZANAN  PROJELER – ÖDÜLLER

Jüri tarafından dikkate alınacak kriterler şöyle belirlendi; 

  • Metaverse deneyimi tasarım kalitesi (%25), 
  • Uygulanabilirlik ve iş hedeflerini destekleme (%25), 
  • Prototip uygulama kalitesi (%25), 
  • Sunum teknikleri, iletişim ve süre uyumu (%25) 

kriterlere göre belirlenen finalistlere destekçi kurumların katkılarıyla dağıtılan ödüller aşağıdaki gibidir. Tüm takımlara ödül verecek biçimde aşağıdaki şekilde açıklanmıştır. 

KAPANIŞ 

Metaverse Hackathon’un 2.cisini 2022 Eylül-Ekim döneminde gerçekleştirmeyi düşünüyoruz bizi takipte kalın. 

Düzenleyenler
Gamfed Türkiye
GamFed, International Gamification Federation (www.gamfed.com) – Uluslararası Oyunlaştırma Federasyonu – tüm dünyadan sertifikalı oyunlaştırma uzmanlarının deneyimlerini paylaştıkları ve Dünyadaki Oyunlaştırma farkındalığını artırmak amacıyla içerik ürettikleri kar amacı gütmeyen bir kurumdur. Londra merkezli dernek Gamfed Dünya’dan bir çok oyunlaştırma uzmanının katılımcıyla ‘oyunlaştırma’ farkındalığının artırılması için yerel temsilciler ile içerikler üretmekte ve etkinlikler düzenlemektedir. Gamfed Türkiye, Türkiye Temsilcisi Ercan Altuğ Yılmaz ve yüzlerce gönüllüden oluşmaktadır. GamFed Türkiye’nin tamamı gönüllülerden oluşur ve oyunlaştırma alanında birçok faaliyette bulunur. Bu faaliyetler Oyunlaştırma Konferansları, Hackathonlar, birçok STK ve kurumda oyunlaştırma sunumları, eğitimler ve çeşitli içerik üretimleri yapar.
Coderspace
Yazılımcılar için bir danışmanlık platformu olup, yazılım üretme/kodlama özellikleri bulunan Kullanıcılara Site üzerinden danışmanlık verme, Kullanıcıları çeşitli testlere tabi tutarak seviyelerini belirleme, Danışmanlar aracılığıyla Kullanıcılara uygun şirketlerin bulunması ve şirketlerle görüşmelerin sağlanması hizmetini sunmak üzere coderspace.io isimli internet sitesini faaliyete geçirmiştir.   

Rapor Gamfed Türkiye Kaptanlarından Eda Güzel ve Afra Çalık katkılarıyla düzenlenmiştir.

İlgili Makalelerimiz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir