Gamfed Gönüllüleri Gülizar Kısa ve Şule Küçük Yazıyor: TaskieHusky Uygulaması İle Alışkanlık Kazandırma

TaskieHusky, ebeveynler için çocuklarını günlük işlerini yapmaya, olumlu alışkanlıklar edinmeye, kendi kendini organize etme becerilerini kazanmaya, ödevlerini yapmaya ve sorumluluk almaya motive etmeye yardımcı olan oyunlaştırılmış bir uygulamadır. 

Ev ödevleri, ev işlerinde sorumluluk almayı ve diğer rutinleri mobil oyun uygulamasıyla kazandırmayı hedefleyen TaskieHusky uygulamasının içinde dişleri fırçalamak, erken uyumak, spor yapmak, kitap okumak, ödev yapmak, çiçek sulamak, çöpleri atmak, bulaşık makinesini yerleştirmek gibi bir çok görev vardır. 

Çocukların erken yaşta özdenetim ve sorumluluk kazanması ailesiyle olan iletişiminin güçlenmesini sağlayarak, onların yaşadığı topluma uyum sağlayabilmesine ve toplumun etkin bir üyesi olmasını sağlamaktadır. 

Çocuklar, beş yaş civarında yetişkin desteğine daha az ihtiyaç duyar ve sorumluluk üstlenmeye hazır olur. Evin içindeki ve dışındaki pek çok şeye ilgi duyar. Bu ilgi yetişkinler tarafından en iyi şekilde değerlendirilerek ve yaşına uygun sorumluluklar verilerek sorumluluk üstlenme davranışı kazandırılabilir. Kahvaltı sofrasının hazırlanması, evdeki ya da bahçedeki çiçeklerin sulanması, küçük alışverişler yaptırma gibi  davranışların ailede kazandırılması sağlanabilir. Okul öncesi eğitim kurumlarında ise oyunlar yoluyla bu davranış kazandırılmaya çalışılır.(Logue,2007;Sevinç ,2004;Yaşar,2000) 

Bir hafta ücretsiz olarak deneyimlenebilen TaskieHusky uygulamasıyla çocuklara her gün günlük görevler verilmesi bu görevleri oyunlaştırarak bu alışkanlıkları kazandırmayı hedeflemektedir. 

Uygulama Nasıl Çalışır?

  1. Odaklanacağınız hedefleri seçersiniz. Ebeveynler kendi  görevlerini oluşturabilir ya da TaskieHusky’nin önerdiği odaklardan birini seçebilir. 

  1. Çocuğunuz oynamaya başlar. Çocuklar görevleri ve yapmaları gerek işleri tamamladıklarında puanlar kazanır.

  1. Çocuğunuzun gelişmesini takip edebilirsiniz. Çocuklar görevleri tamamladıklarını her belirttiğinde  ebeveynlerine onaylaması için bildirim gider.

  1. Heyecan verici ödülleri ebeveyn olarak seçersiniz.  Ebeveynler çocuklarını evdeki sorumluluklarını ve görevlerini tamamlaması için teşvik eder ve ödüllendirir. 

  1. Çocuğunuz eğlenerek alışkanlıklar edinir. Ebeveynler çocuklarının ilerlemelerini kutlayarak ayrıntılı haftalık raporlar alır. 

Taskie Uygulamasında:

  • Taskie Uygulaması açıldığında ebeveyn ve çocuk ayrı ayrı kendi avatarlarıyla profillerini tanımlar. Çocuğun ismi ve doğum yılı girilir. Kullanıcılar kendi gerçek fotoğraflarını kullanabilirler.
  • Aile çocuğa okul, sosyal hayat, spor kategorilerinden görevler atar.
  • Ebeveyn çocuğa hangi ödülü vereceğini belirleyebilir. Aile ve çocuk kendi arasında bir anlaşma yaparlar.

Çocuklar ebeveynleri tarafından atanan günlük görevleri tamamladıkça gülücükler kazanırlar.Yatak yapma,sokak hayvanlarını besleme,ödev yapmak,diş fırçalama gibi günlük yaşam, okul görevleri, özbakım görevlerini tamamlayarak gülücükler kazanırlar. Biriktirdikleri gülücükleri madeni paraya dönüştürürler. Bu madeni paralarla uygulama içinde alışveriş yaparak ödüller kazanırlar. Bu görev kategorileri okulöncesi gibi küçük yaş çocukları için özbakım ve günlük yaşam becerileri görevlerine yer verirken, daha büyük yaş grupları içinde ödev yapma gibi yaş seviyesine uygun görevler atanabiliyor. Bu kategoriler kapsayıcılık açısından da önemlidir.Farklı gelişim hızında ilerleyen ya bazı gereksinimlerinden ötürü desteklenmesi gereken çocuklar için de uygundur.

Çocuklara sorumluluk öğretmek ve sağlıklı alışkanlıklar edinmesine yardımcı olmak sıkıcı olmak zorunda değildir. Aslında bilim, öğrenmenin en iyi yolunun yol boyunca eğlenmek olduğunu söyler.

Video oyunlarının hem çocuklar hem de yetişkinler için bu kadar bağımlılık yapmasının iyi bir nedeni var: Eğlenceli, ilgi çekici ve ilerleme hissi veriyorlar. Öğrenme de bunların hepsi ve hatta daha fazlası olabilir.

Beynimiz için alışkanlık oluşturma üç unsurdan oluşan bir döngüdür: işaret, rutin ve ödül. Alışkanlıkları seçin, bir program oluşturun ve ödüllere karar verin. TaskieHusky, çocuğunuzun döngünün her adımında eğlenmesine ve sağlıklı alışkanlıklar edinmesine yardımcı olacaktır.

 Harace Mann alışkanlığı her gün ince iplerden birini dokuyarak koparamayacağımız halata benzetir.Konfüçyüs ise “Doğası gereği her insanların neredeyse tamamı aynıdır,ancak alışkanlıkları onları birbirinden ayırmaktadır.” der.

Kanca Modeli ve Alışkanlıkların Oluşması

Kanca Modeli, Nir Eyal tarafından geliştirilen ve kullanıcıların alışkanlıklar oluşturmasına yardımcı olan bir modeldir. Bu model, alışkanlıkların dört aşamadan oluştuğunu öne sürer: tetikleyiciler, aksiyon, ödül ve yatırım.

Tetikleyici, kullanıcının davranışı gerçekleştirmesi için gereken ilk adımı atmasını sağlayan şeydir. Tetikleyiciler, dış kaynaklı (örneğin, bir bildirim) veya iç kaynaklı (örneğin, bir istek) olabilir.

Aksiyon, kullanıcının davranışı gerçekleştirdiği aşamadır.

Ödül, kullanıcının davranışı gerçekleştirmesi için motive olduğu şeydir. Ödüller, maddi veya manevi olabilir.

Yatırım, kullanıcının davranışı sürdürmek için yaptığı şeydir. Yatırımlar, zaman, çaba veya para olabilir.

 Kanca Modeli’nin TaskieHusky Örneği

TaskieHusky, çocukların günlük görevlerini hatırlatan ve ödüllendiren bir uygulamadır. Bu uygulamada Kanca Modeli’nin aşamalarını şu şekilde gerçekleşir:

Tetikleyici: Günlük görevleri hatırlatan bildirimler, dış kaynaklı tetikleyicilerdir.

Aksiyon: Günlük görevleri tamamlamak, aksiyondur.

Ödül: Günlük görevlerden kazanılan gülücükler, ödüldür.

Yatırım: Gülücükleri madeni paraya dönüştürmek ve bunları gerçek ödüller almak için kullanmak, çocukların finansal okuryazarlık becerilerini de geliştirmelerine yardımcı olacak bir yatırımdır.

Finansal harcamalarımız ve birikimlerimize karar vermemizde alışkanlıklarımızdan birisidir. 

Alışkanlıklarımız  finansal geleceğimizi de inşa eder.🚧

Bu yazı Gamfed Türkiye gönüllülerinden Gülizar Kısa ve Şule Küçük tarafından kaleme alınmıştır.

İlgili Makalelerimiz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir