Run An Empire Oyun İncelemesi :
Run An Empire, kullanıcılarını oldukça etkileyici bir kendi imparatorluğunu inşa etme hikâyesini arkasında barındırarak hareket etmeye sevk eden bir strateji oyunu olarak tanımlanabilir. Konumuzun paylaşımı ile sizi içine çeken bu çağ dışı gerçeklik, konum bilgilerinizi anlık olarak toplayarak imparatorluğunuzun inşasına ve insanlarınızın refahına katkıda bulunuyor. Öyle ki, siz hareket ettikçe etrafınızdaki bölgeleri keşfediyor, fethediyor ve kendinize ait imparatorluğu genişleterek geliştiriyorsunuz. Yu-kai Chou’nun Octalysis modelini göz önünde bulundurursak, size bahşedilen imparatorluğunuzu büyütme, koruma ve insanlarınızı mutlu etme amaçları bu oyuna anlam kazandıran başlıca etmenlerden sadece birkaç tanesi. Kullanıcılarını kahraman gibi hissettirmeye yönelik bu unsur Run An Empire oyunun arkasındaki başarılı hikayeleştirme ile birleşince hareket etmek bu dünyada bırakabileceğiniz önemli bir etki için oldukça basit bir aksiyon haline dönüşüyor.
Hareket etmek dediysem, piyasadaki halihazır belli başlı uygulamalar gibi sadece yürüyüşten ya da koşudan ibaret olduğunu düşünmenizi istemem. Kendi imparatorluğunuzu ve insanlarınızı mükemmeliyete ulaştırmak için yürümek ve koşmak dışında, bisiklet ve araba kullanabilirsiniz. Üstelik bütün bunları yaparken size yardımcı olacak bilim, ordu ve ekonomi danışmanlarınız emrinize amade. Bu danışmanlar size yapmanız gereken görevleri ve bu görevlerden kazanabileceğiniz ödülleri gösteriyor. Bu kazandığınız ödülleri kullanarak aç olan insanlarınız için avlanma kampı gibi yerleşkeler açarak kullanabilirsiniz. Octalysis modeli doğrultusunda oyun tarafından sağlanan bu ödüller imparatorluğunuz için yeni yerleşkeler açmanıza ve insanlarınıza yardım etmenize fırsat sağlarken kullanıcılarına bir ‘empowerment’ (yetkilendirme) hissi veriyor. Zira, imparatorluğunuzun bütün kontrolü ve insanlarınız kaderi sizin elinizde!
Ek olarak, her bir level atladığınızda, insanlarınız bir şeyi keşfediyor. Mesela, tarımın keşfedilmesine öncülük etmiş olabilirsiniz! Oldukça motive edici değil mi? Oyunda belirli dönüm noktalarında sağlanan bu gelişmeler kullanıcıları oyunda tutan oldukça baskın bir etken. Accomplishment (Başarı) hissinin yanı sıra, burada belirli bir ölçüde merak unsuru da var. Çünkü bir sonraki level da neleri keşfedeceğinizi, bunun topluluğunuza nasıl fayda sağlayacağını ve hangi araç gereçleri kullanacağınızı öğrenmek için durmadan hareket etmek, dolayısıyla oynamak zorundasınız. Oyunun başarılı bir şekilde içerisine entegre ettiği bu unpredictability yani belirsizlik unsuru oyuncunun yolculuğunda oldukça etkili bir destek.
İnsanların tarımı keşfetti!
+1 kale
+1 koyun ağılı
+1 çiftlik
+1 yün
+1 buğday
Oyunun yapımcıları da aynı fikirde olsa gerek, zira sıradan bir fitness uygulaması dışında kendilerinin de oynamak isteyeceği ilgi uyandıran ve eylemlerin fark yarattığı gerçek bir dünya ile bağdaşan bir şey yaratmayı hedeflediklerini söylemişler. (Runner’s World, 2014) Dolayısıyla ortada belirli bir imparatorluk yaratma ve insanlarının refahını sağlama algısı üzerine kurulmuş bir sosyal etki (social influence) teması var. Oyun bu sosyal etki temasından hem daha önce bahsettiğim rehber danışmanlardan, hem de oyundaki diğer meydan okuyucu ya da arkadaş canlısı kullanıcılardan sizin sahip olduğunuz kaynakları korumanız gerektiğini vurgulayarak oldukça yararlanıyor. Kullanıcılara verilen bu ownership/aidiyet hissi kullanıcıların bir sonraki hamlelerini belirlemesinde onlara ışık tutuyor.
Hamleler demişken, herhangi bir şekilde hareket ederek fethettiğiniz bölgeyi sıkça hareket ederek etkiniz altına almazsanız o bölge etrafında daha fazla hareket eden kullanıcılar ne yazık ki bölgeyi elinizden alabilir. Bu da Yu-kai Chou’nun Octalysis inde yer alan kullanıcıların yolculuğunda kaçınması, avoid etmesi gereken kamçılayıcı bir nokta desek yanlış olmaz. Çünkü başka kullanıcılar imparatorluğunu elinizden alabileceği gibi, yeterince hareket etmeyerek yapmış olduğunuz ilerlemeyi de kaybedebilirsiniz. Aman dikkat, iyisi mi Run an Empire’a her gün log etmeyi unutmayın!
Bu kadar olumsuzluktan bahsettikten sonra olumlu unsurların da altını çizmekte fayda var. Oyunda imparatorluğunuzu ele geçirmek isteyen düşmanlarınız olabileceği gibi, imparatorluğunuza katılmak isteyen arkadaş canlısı başka yerleşkeler de olacaktır. Kullanıcılar bu yerleşkeleri haritaya bakarak bulabilir ve bu noktaları ziyaret edebilirler. Bu dayanışma etkisi de sosyal etki yaratan etmenlerden bir tanesi.
Üstelik arkadaş edinirken haritada bir harabeye denk gelirseniz ve bu harabeyi elde ederseniz nadir / rare itemlere denk gelebilir, bu değerli itemleri imparatorluğunuzun hazinesine ekleyebilirsiniz. Bu da etki yaratmak isteyen Run an Empire kullanıcıları için başka cezbedici bir faktör.
Bütün bunları yaparken oyuncuların imparatorluklarının büyüklüğüne, gelişim seviyesine ve nüfusuna sürekli erişim halinde olması tetikleyici bir element. Yu-kai Chou’nun da bahsetmiş olduğu core drive lara oyun bu şekilde dokunuyor. Her attığınız bir adımın, gittiğiniz bir kilometrenin oyunda bir karşılığı var. Oyuncunun bunun bilincinde olması başlı başına oyunu oynamaya devam etmek için bir mutluluk kaynağı.
Peki ya siz hala Run an Empire ı indirmediniz mi? Monoton hayatınızdan biraz olsun uzaklaşmak ve kendi kontrolünüzdeki bir imparatorluğun yöneticisi olmak isterseniz, Run an Empire ı denemekten çekinmeyin. Arkadaş edinmek ve bolca hareket etmek de bonusları!
Referanslar :
Yazar hakkında
Pelin SOYDAN
2021 yılında Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği bölümünden mezun olan Pelin Soydan şu anda aynı üniversitede Erken Çocukluk Eğitimi alanında yüksek lisans yapmaktadır. Mutlu bir Gamfed gönüllüsüdür. Oyunlaştırma, sosyal ve bilişsel psikoloji alanlarına ilgi duymaktadır ve bu yönde kendini geliştirmek için çeşitli çalışmalar & araştırmalar yapmaktadır.