Gamfed Türkiye Kitap Kulübü Yazdı – OYUNLARIN GÜCÜ ADINA

Bugünün çocuklarını dünün yöntemleri ile 

eğitirsek yarınlarından çalarız.

John Dewey

Sadece bir oyunla yapabileceklerinizin ve öğreteceklerinizin sınırı olmadığını biliyor musunuz? Bunun için tek şart oyunu değiştirmek, dönüştürmek ve oyunlaştırmanın gücünü hissetmek. “Yapamam, benim öyle bir becerim yok!” algısını yıkmanız ise basit birkaç adımdan geçiyor, üstelik de çok eğlenceli: Oynayın, oynayın, oynayın… Bu ilk adımdı. 2. adım ise gözlem yapmaktan geçiyor. Kendinizi ve arkadaşlarınızı oynarken gözlemlemeniz, duruma uygun ufak dokunuşlar yapmanızı ve değişime ayak uydurmanızı kolaylaştırıyor. 3. Adım ise bolca okumak. Nereden başlayacağınızı bilmediğiniz o an, Ercan Altuğ Yılmaz’ın Oyunların Gücü Adına kitabı imdadınıza yetişiyor. Bunun sebebi ise, oyun ve oyunlaştırmayı temel bilgilerden başlayarak plan hazırlayacak ve kendi oyunlarınızı üretip bir de oyunlaştıracak hale getiren, kısacası hem teorik hem de pratik olarak beslenmenizi sağlayan o akıcı ve samimi anlatım.

Oyunlar eğitici ve iyileştirici olabilir. Onlar, zamanı iyi geçirmemize olanak tanır. Oyunların farklı ve umut hissettiren gücünü Ercan Altuğ Yılmaz’ın yazdığı “Oyunların Gücü Adına: Oyun Bilimine Giriş”te etkili bir şekilde görebiliyoruz. Bu kitapta oyunlaştırma, eğitim yöntemi ve öğrenci ile iletişim modeli olarak önerilmekte ve buna yönelik birçok oyunlaştırma önerileri sunulmaktadır. Yazar; oyunun araç, eğitimin amaç olduğu oyunlaştırmalar ile sınıf içerisinde yüksek motivasyonlu ve grup çalışmasına elverişli tasarımlar yaratılabileceğini belirtiyor.

Oyunlaştırma ile yeni tanışanlar için kitabın ilk sayfalarında genel çerçevede oyun tarihi ve kültürü yer alıyor. Oyunun tanımı ile devam eden sayfalarda eğitim kuramcılarına göre oyun tanımlarına yer veriliyor. İngilizce’deki “play” ve “game” kelimeleri farklı yapı ve kurguları ifade etse de her iki kelime Türkçe’de “oyun” olarak kullanılıyor. Bu kısımda da bu konu üzerinde durulurken oyun türleri konusunda oldukça detaylı bilgiler ve örnekler ile oyun yapılarındaki ayrıma varmanızı sağlıyor.

Kitapta oyunların geleceğe yön verdiğini ve gelecekte de vazgeçilmez olacağından bahsediliyor. Özellikle dijitalleşmenin, çok yönlü düşünmenin, disiplinler arası çalışmanın, ekiple çalışmanın önem kazanması ile birlikte oyun oynayanların bu becerileri daha kolay kazanabileceği vurgulanıyor. Çünkü oyunda bir ekip çalışması, kazanma duygusu ve süreklilik vardır. Bununla birlikte zaman kavramı yitirilir. Bu kısımda yaptığın işe tamamen odaklanmak dediğimiz “Akış” kavramı devreye giriyor. En çok dikkat çekilen konulardan biri ise oyun oynamaya oldukça düşkün bir millet olduğumuzun gerçeğidir. Örneğin aşık atmak, temel geleneksel oyunlarımızdan bir tanesidir. Ercan Altuğ Yılmaz’ın da ifade ettiği üzere siz kiminle aşık atıyorsunuz?

Kitabın devam eden bölümünde oyun tasarımına ilişkin puan, rozet, meydan okuma gibi oyun mekanikleri ve bu mekaniklerin işlevlerinin açıklamaları yer alıyor. Bu bölümde terimlerin daha kolay anlaşılabilmesini sağlayan bazı oyun tasarımı çalışmalarından ve ilginç olaylardan bahsedilerek konu teknik açıdan ele alınıyor. Ayrıca günlük hayatımızın içerisinde olan televizyon programları ve spor karşılaşmaları gibi örnekler ile çeşitli oyunlaştırma önerileri sunularak anlatım güçlendiriliyor. 

Kitabın en geniş diyebileceğimiz bölümü, bilinen ve yaygın olarak kullanılan oyun formatları ve çeşitlerinin oyunlaştırılmış örnekler ile derslere sağlayabileceği katkılardan söz edildiği kısımdır. Aynı zamanda bu bölümde oyunlaştırmayı güçlendirecek drama ve hikayeleştirme yöntemlerinin oyunlaştırma içerisinde kullanımına dair örneklere de detaylı yer verilmiştir. Drama tabanlı oyunlardan örnekler ve bunların oyunlaştırmada kullanılması, LEGO ile oyunlaştırma, geleneksel oyunlar ile oyunlaştırma, zekâ ve akıl oyunları ile oyunlaştırma, sanal gerçeklik ile oyunlaştırma, kart oyunu tasarımı ve oyunlaştırma, kutu oyunu tasarımı ve oyunlaştırma, kaçış odası oyunu ile ders planı, dijital oyun tasarımı ve kodlama başlıkları ile birçok oyunlaştırma örneği sunulmuştur. Sunulan bu örneklerden yola çıkarak kendi oyunlarınız ve oyunlaştırmalarınız için ilham alabileceğiniz oldukça fazla fikir önerilmiştir. 

Kitabın ikinci ana bölümünde oyunlaştırma tasarımı yapılırken takip edilecek süreçlere yer verilmektedir. Eğitimde oyunlaştırmada iş dünyası için hazırlanmış olan ve oyunlaştırma süreçlerinde en çok kullanılan Prof. Dr. Kevin Werbach’ın D6 Tasarım Modeli açıklanmaktadır. Yazar, 6 Adımda oyunlaştırma tasarımı yapmayı sağlayan bu modelin her bir adımını örnekler vererek açıklamıştır. Yine bu bölümde oyunlaştırma için yardımcı dijital araçlardan örnekler sunulmuştur. 

Kitabın üçüncü bölümünde “Oyun Mühendisliği” başlığı altında oyunlaştırma uygulamaları yapılırken akılda tutulması gereken teorilerden söz edilmektedir. Motivasyon tipleri, oyuncu tipleri ve akış teoreminin açıklandığı bu bölümde “Oyuncu bir oyunu neden oynar?” sorusunun yanıt bulduğu modellerden ve teorilerden söz edilmektedir. Kitabın bu bölümü, oyunlaştırmanın dayandığı bilimsel tarafı oldukça kapsamlı ele almaktadır. Dünyada oyunlaştırma denilince akla gelen uzman ve bilim insanlarının teorilerinin başka hiçbir yerde bulamayacağınız Türkçe açıklamaları ve örneklerine yer verilmiştir. Bu alanda Türkçe kaynak bulmakta zorlananların Oyunların Gücü Adına’yı başucu kitabı yaptığını da belirtmek isteriz.

Yılmaz, oyunlaştırma temalarını tablolaştırarak takım oyunlarına değinmiş ve ardından oyunlaştırma örnekleri ve ders planlarında oyunlaştırmanın nasıl kullanılacağı, bilinen oyunların eklenen öğelerle nasıl oyunlaştırmaya dönüştürülebileceği üzerine oldukça fazla örneğe yer vermiş. Bu örneklerden yola çıkarak sadece oyun dostu öğretmen değil, Yılmaz’ın da tabiri ile ders planlarını oyunlaştırma üzerine yapmayı görev bilmiş öğretmen olmamanız mümkün değil.

Ve Game Over!

Evet, hayat gerçekten insanoğlunun oyun alanı ve insanoğlunun kurguladığı eğitim alanları da bizim yeni oyun alanlarımız. Çok daha iyi olması için oyunlaştırabiliriz.” diyor Yılmaz.

Eğitim ve ders içeriklerinizi yaratıcı ve yenilikçi yöntemlerle zenginleştirmek istiyorsanız, bu kitap size iyi bir rehber olacaktır ve derslerinizin daha keyifli bir şekilde geçmesine katkıda bulunacaktır.

Siz de bu kitapta yer alan en az bir tane uygulamayı hayata geçirip #oyunlarıngücüadına etiketiyle sosyal medyada paylaşabilir ve bu güce ortak olabilirsiniz. Unutmayın: Oyun, sizi doğru adrese götüren en güzel yoldur.

GAMFED KİTAP KULÜBÜ

İlgili Makalelerimiz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir