SUPERBETTER UYGULAMASINDA OYUNLAŞTIRMAYA DAİR NELER VAR?
Dünya Sağlık Örgütü, sağlığı; bireyin bedenen, ruhen ve sosyal yönden tam iyilik hali olarak belirtir. Bir çoğumuz sağlığımızla ilgili konulara ilgiliyizdir. Hatta bazılarımızın ilgisi takıntı derecesine ulaşır. Fakat bu ilgimize rağmen, hızlanan hayatın da etkisi ile hızlı, net ve eğlenceli bir çözüm arayışına gireriz.
Tüm bu düşünceler ışığında “Tam iyilik halini nasıl oyunlaştırabiliriz?” diye düşünürken sevgili Jane McGonigal yaşadığı beyin sarsıntısından sonra süreçle baş edebilmenin en iyi yolunu 2009 yılında kendi geliştirdiği SuperBetter uygulamasında buldu.
O dönem hem fiziksel sağlığı hem de ruhsal durumu çok iyi olmadığı için depresyon ile boğuşuyordu. İyileşmekte kararlıydı. Kendine “Sarısıntı Avcısı Jane” ismini verdi. Tekrar ayağa kalkmak için ailesinden ve çevresinden yardım istedi. SuperBetter olabilmek yolunda hızlı adımlarla ilerledi. Uygulamayı önce bir web sitesi aracılığı ile internette paylaştı. Paylaşımın ardından 400.000 den fazla kişi uygulamayı kullandı ve geri bildirim verdi. Bu beklenemedik başarı 2013 yılında, Pennsylvania Üniversitesi Pozitif Psikoloji Merkezi’ndeki bir yüksek lisans öğrencisinin, SuperBetter uygulamasını incelemesini sağladı. Sonuçlar, uygulamanın depresyon tedavisinde ve motivasyon sağlamada kullanabileceğini ortaya koydu. Ayrıca uygulamanın, depresyon semptomlarını azaltmak için kullanılan 22 uygulama arasında en büyük etkiye sahip olan uygulama olarak seçildi. Literatürle desteklenen uygulama en parlak dönemini 2015 yılında Jane’nin aynı isimli kitabı piyasaya çıkarması ile birlikte yaşadı.
Şu an uygulamaya uygulamaya ücretsiz olarak Google Play Store ve Appstore’dan erişim sağlayabiliyorsunuz. Web sitesi de hala aktif.
Metin tabanlı uygulamaların temelinde bilişsel davranışçı terapi ve kabul-kararlılık terapisi gibi terapi yöntemlerine dayandırılmış psikoterapi yöntemleri kullanılıyor. Bu kapsamda, uygulama davranış değişikliği sağlayarak mental sağlığı arttırmayı hedeflemekte. Bu kadar bilimsel temelde hazırlanmış ve içerik kısmında da çalışmalarla desteklenen bilginin paylaşılması, uygulamanın güvenirliğini arttırıyor.
Diğer uygulamalardan farklı olarak SuperBetter, bizi sürekli oyunda tutmak için çabalamıyor, aksine fiziksel ve ruhsal açıdan baş etmemiz gereken durumlar olduğunda oyuna girmemiz ve oyunu oynadıktan sonra daha iyi hissetmemizi amaçlıyor. Bu durumda akıllara şu soru geliyor: Uygulama motivasyonu nasıl sağlıyor? Bunu anlamak için You-kai Chou’nun Octalysis modeline göre motivasyon kaynaklarına bir göz atalım.
Jane McGonigal, SuperBetter’da (Black Hat Core Drives) siyah şapkalı nedenlerdense (White Hat Core Drives) beyaz şapkalı nedenlere ağırlık vermiş.
Sosyal Etki (Social Infuence): SuperBetter yolculuğunda yanımızda olması için arkadaşlarımızı uygulamaya müttefik (ally) olarak çağırabiliyoruz. Uygulamada elde edinilen başarıları facebook, twitter gibi sosyal platformlarda paylaşma seçeneği de mevcut. Uygulamanın aktiviteler kısmı bir çeşit profil ana sayfası gibi. Buraya tamamladığımız görevler hakkında ya da herhangi bir şey hakkında yorum yazabiliyoruz.
Başarma (Development& Accomplishment): Profilimizde seviye ve dayanıklılık puanlarımız yer alıyor. Dayanıklılık puanlarımız dört alt kategoriye ayrılmış: Zihinsel, duygusal, sosyal ve fiziksel. Başarılar (achievements) kısmında başarılara göre kazanılan rozetler yer alıyor. Çeşitli görev listeleri de hedefe göre seçilebiliyor.
Yaratıcılığın Desteklenmesi (Empowerment of Creativity): SupperBetter, kullanıcısına birçok gelişim paketi sunuyor. Uygulamada yer alan PowerPacks kısmından kendi hedefimize uygun bir plan indirmemiz mümkün. Üzerinde çalışmak üzere sunulan ana başlıklar şu şekilde: Depresyon, anksiyete, kronik ağrı, beyin sarsıntısı, fiziksel yaralanma, geçiş, daha iyi uyku, stresi azaltma, kilo verme, sağlıklı beslenme, enerjik olma, spor yapma, genel. Profilde ve profil duvarında kullanıcının deneyimlerini kendi cümleleri ile ifade edilmesine alan tanınmış. Hatta verilenlerle sınırlı kalmayıp kendimize görev oluşturmamız da mümkün.
Anlam (Epic Meaning& Calling): Uygulama dışsal motivasyona dayalı birçok öğe içerse de kullanıcıyı bu öğelere mecbur bırakmıyor. Kullanıcı kendisi için yarattığı anlam paralelinde çalışabiliyor ve içsel motivayona zarar veren yapay dönütlerle ya da zorlama ile karşılaşmıyor. Herkesin tek başına veya sosyalleşerek kendi yolunda ilerleyebileceği ve bunu anlamlandırabileceği, sakin ve derin bir uygulama.
Jesse Schell’in The Art of Game Design kitabında da belirttiği gibi, henüz oyunlaştırmanın bir Mendeleyev’i yok. Bu yüzden incelemelerimizi kimin gözünden yaptığımız, yaklaşımımıza önemli ölçüde etki ediyor. Bu motivasyon kaynaklarını yaratabilmek için ne gibi dinamikler, mekanikler ve bileşenlere yer verilmiş olabileceğine Kevin Werbach gözünden bir bakalım.
DİNAMİKLER
Werbach, dinamikleri büyük resmi temsil eden dolaylı yoldan maruz kalınan durumlar olarak tanımlıyor. SupperBetter’da deneyimlerken çok hissedilmese ve ön planda olmasa da ufak tefek kısıtlamalar mevcut. Örneğin serbest paylaşım yapabildiğimiz alanda kendimizi yalnızca yazılı olarak ifade edebiliyoruz. Level up life uygulamasındaki gibi fotoğraf ekleme özelliği yok.
Uygulama duygular konusunda kişisel deneyime yer açabilmek adına olabildiğince nötr kalmaya çalışmış. Uygulamada en baskın olan duygu, başarma ve kendini gerçekleştirme hissi. Bunun için hedefleri küçük ve herkesin kolayca aşabileceği bir şekilde vermeye özen göstermişler.
Hikaye açıkça ortaya konulmamış ve kullanıcının anlamlandırabilmesi için özgür alan yaratılmış. Yani uygulama kullanıcıların tercihlerine ve motivasyonlarına bağlı olarak travma sonrası stresi azaltmak, ağrıyı gidermek, beslenmeyi iyileştirmek, fiziksel aktiviteyi artırmak, kaliteli uyku sağlamak gibi hedefleri belirlenmesiyle kategori seçimleri tercihlerimize göre hikayeleştirilmiş oluyor. Ayrıca güçlendiriciler, görevler, kötü adamlar, müttefikler gibi kategori isimlerine yer verilmesi kendi hikayemizin kahramanı gibi hissedebilmemiz için bir alan yaratıyor.
İlerleme dinamiği, uygulamanın kalbinde yer alan dinamik. Attığımız her adımda, gerçekleştirdiğimiz her hedefte bir adım daha ileri gitmemizi sağlayacak şekilde tasarlanmış. Her gün küçücük, fazla zaman almayan fakat yaşam kalitemizde büyük farklılıklar yaratabilecek aktiviteler geliyor karşımıza. Bu durum kullanıcının uygulama içinde gelişme fırsatına sahip olacağını ya da en azından başlangıçtan farklı bir noktaya geleceğini hissetmesini sağlıyor.
İlişkiler de mecburi olmamakla birlikte mümkün kılınmış. Bir arkadaşı davet etmek, sosyal medyada başarılarımızı paylaşmamız mümkün. Ayrıca gerçekleştirilemeyen aktiviteler için topluluktan destek alma tercihi bulunuyor.
Werbach’ın dinamikleri ile Chou’nun motivasyonel ögeleri arasında bazı benzerlikler olduğunu görmek mümkün. Bu büyük resmin arkasında çalışan ne gibi bir sistem olabilir? Bu sorunun cevabını mekaniklere ve bileşenlere göz atarak bulabiliriz.
MEKANİKLER
Meydan Okuma (Challenges): Uygulamanın “Bad Guys” kısmında yer alan savaşlardır. Bad Guys, SuperBetter olma yolunda ilerlerken önümüze engel olarak çıkan her şey. Yapışkan sandalye, tembel egzersiz soyguncusu gibi egzersiz tabanlı ya da kaktüsle başa çık gibi kendisine zaman ayırmayanların hedeflerini belirleyen direktifler verilerek bunlarla mücadele edilmesi beklenir.
Geri Bildirim (Feedback): Görevleri tamamladıktan sonra gelen puanlar, profilde yer alan seviye ve ilerleme durumudur. Geri bildirimler sesli, yazılı ve görsel olarak sunulur.
Kaynak Edinme (Resource Acquisition): Görevler ve güçlendiricilerin ne işe yaradığına yönelik verilen bilgilerdir. Ayrıca her kategoriyle ilgili bilimsel bilgiler makaleler ile destekleniyor.
Ödüller (Rewards): Puanlar ve rozetler yer alır.
İş birliği (Cooperation): Müttefikler (Allies) kategorisi, sosyal platformlardan destek sağlayan kişilerdir.
Ufak bir beyin jimnastiği yapmak ve uygulamalara oyunlaştırma gözlükleri ile bakmak isterseniz, işe küçük parçaların hangi büyük parçalar ile ilişkili olabileceğini düşünerek başlayabilirsiniz. Sizce verilen mekanikler hangi dinamikler ve motivasyonel ögeler ile eşleşebilir?
Tüm bunları bizzat deneyimlemek, sağlıklı kalmak ve 2021’de kendiniz için iyi bir şeyler yapmak isterseniz indirmeniz gereken uygulamayı artık biliyorsunuz: SuperBetter.
GAMFED APP İnceleme Ekibi