Her geçen gün bir işe odaklanmak çok daha zorlaşıyor. Bunun sebeplerinden biri de akıllı telefonlar. Yapılması gereken bir iş, ödev ya da herhangi bir olay akıllı telefonlar yüzünden ertelenebiliyor. Nox Ocean uygulamasının bu ertelemeyi azaltacak yöntemlere sahip olduğu söylenebilir. Uygulama gün içindeki verimliliği oyunlaştırma kullanarak arttırıyor. Temelde kullanıcı uygulamada seçtiği modda belirlediği sürede binalar oluşturuyor. Her üretilen binada uygulama kullanıcıya belli bir miktarda altın (coin) veriyor. Altınlar biriktikçe de yeni binaların kilidi açılıyor ve kullanıcı farklı farklı binalar oluşturabiliyor. Kullanıcı bu sayede şehrini farklı binalarla süsleyebilmektedir. Binalar modlara göre ayrılmıştır. Örneğin burger dükkanı oluşturmak istenirse hamburger dükkanına sahip olan mod seçilmelidir.

Üç Farklı Mod Mevcut:

1. Normal Mod: Kullanıcı bu modu seçtiği taktirde telefonunu kullansa da seçtiği sürede oluşacak olan bina yıkılmıyor. Bu modu hem odaklanmak istediğinizde hem de telefon kullanımına ihtiyaç duyulduğu zamanlarda kullanılabilir. Uygulamanın amacı verimli bir zaman yaratmak olduğu için ve telefon kullanmak belli noktalarda verimliliği düşürdüğünden dolayı diğer modlar tercih edilsin diye bu mod ile oluşturulan binalar kullanıcıya daha az altın vermektedir.

2. Derin Mod: Kullanıcı bu modda telefonunda Nox Ocean uygulaması hariç bir yeri açtığı taktirde binası yıkılmaktadır. Bu sayede kullanıcılar binaları yıkılmaması için telefonla ilişkilerini azaltabiliyorlar. Ayrıca derin mod içerisinde ilk moda göre daha fazla ve özelleşmiş binalar mevcuttur. Örneğin sinema, burger dükkanı, dondurmacı, müze gibi. İlk moda göre de daha fazla altın kazandırmaktadır.

3. Aşırı Odak Modu: Kullanıcının tam anlamıyla telefonla ilişkisini kesmesi hedeflenmiştir. Bu modu kullanabilmek için kişinin telefonu açıkken ters çevirmesi gerekmektedir. Ayrıca ilk iki modda tek seferde en fazla iki saat çalışılabilirken aşırı odak modunda iki saatten daha fazla süre çalışılabilmektedir. Modun diğer bir özelliği ise 30, 60, 90, 120. dakikalarda hangi birer adet bina vermektedir. Tabi ki verilen bu binalar süreye göre daha güzel olmaktadır. Özellikle eğer kullanıcı ne kadar süre odaklanacağını bilmiyorsa bu modu kullanabilir çünkü bu modda önceden kaç dakika odaklanılacağı seçilmemektedir. Kullanıcı isterse 59. dakikada odaklanmayı bırakabilir bunun içinde tek yapması gereken telefonu tekrar çevirmektir.

Oyunlaştırma uygulamanın içine başarılı bir şekilde yerleştirilmiştir. Seçilen süreye göre binaya ek parçalar eklenmektedir. Örneğin sinema binası, ilk otuz dakikaya kadar tepesinde sadece patlamış mısır varken 30 dakikadan sonra patlamış mısırın yanına kola bardağı ekleniyor. Bu durum her 30 dakikalık süre artışında gerçekleşiyor. Oyunlaştırmada azlık ya da çokluk durumlarının önemi vardır. Üretilen binaları tek bir yerde görebilmek kullanıcılara aslında bir ilerleme tablosu görevi görmektedir ne kadar çok bina o kadar çok saat odaklanıldığını temsil ediyor dinilebilir. Kullanıcının bina şehrinde daha güzel binaları görmek istemesi tek seferde daha uzun çalışmasına neden olabilir. Yine kullanıcı şehrinde farklı binalar görmek için daha fazla altın toplamak isteyebilir bunun içinde daha fazla odaklanmak, çalışmak isteyebilir. Her iki durumda kullanıcıya içsel bir motivasyon sağlayacaktır. Çünkü maddi bir kazanç yoktur. Eğer maddi bir kazanç uygulamada yer alsaydı kullanıcıların motivasyonları daha hızlı sönebilirdi. Ama burada ki içsel motivasyon tamamen kişinin bir şehir oluşturmasından kaynaklanıyor. Hatta ve hatta farklı ve daha güzel binalara sahip olma isteği bunu sağlıyor. Uygulamadaki oyunlaştırmanın bir başka etkisi ise etkileşim. Bina oluşurken ekranda uygulamayı kullanan diğer kullanıcıların isimlerini ve ne kadar daha odaklanacaklarını göstermektedir. Bu sayede kişiler dolaylı yoldan bir etkileşim içine girebilirler.

Uygulama oyunlaştırmanın yanı sıra kullanıcılara odaklanma süreleri gibi birçok konu hakkında bilgiler sunmaktadır. Bina oluştururken var olan hazır etiketlerden ya da kullanıcının kendisinin oluşturduğu etiketlerden birini seçmesi durumunda kişi o konu hakkında kaç dakika odaklanmış görebilmektir. Örneğin Matematik Dersi adı altında bir etiket oluşturulursa günlük, haftalık, aylık ve yıllık olarak ne kadar süre matematiğe çalıştığını görebilmektedir. Aynı zamanda uygulama geçmiş günleri gün gün de inceleme olanağı sağlamaktadır. Son olarak uygulama deniz temalı ve grafikleri oyunumsu özelliklere sahiptir. Bu sayede uygulama içinde daha fazla geçirme isteği artıyor denebilir.

Yazar Hakkında

YÜCEL CAN YÜKSEL

İstanbul Arel Üniversitesi Psikoloji Bölümü Son sınıf öğrencisiyim. Aynı zamanda GamFed 2022 gönüllüsüyüm. Yazmayı, öğrenmeyi ve öğrendiklerimi hayatımda uygulamayı seven biriyim. Psikoloji genel ilgi alanım ama en çok sosyal psikoloji ve klinik psikolojiyi ilgilenmeyi seviyorum. Psikoloji ile iç içe olan oyunlaştırma ile tanıştığım günden beri de oyunlaştırma ile ilgileniyorum.

İlgili Makalelerimiz

One thought on “Nox Ocean: Oyunlaştırma ile Odaklanma

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir