Yo Scenario ile Tercih Seçimine Dayalı Oyun Geliştirme- Gamfed Gönüllüsü Alper KORKMAZ Yazdı

Hayatımızın birçok evresinde hatta aktif olduğumuz her an tercihler yaparız. Bu tercihler bizleri bir sonraki sahneye hazırlar ve sonuçları görmeden tercihlerimizin ne kadar isabetli olduğunu bilemeyiz. Tabi ki bir öngörümüz olur ancak bazen işler tahmin ettiğimiz gibi gelişmeyebilir. Belki de bu sebepten oyunlarda da tercih seçimine bağlı metne dayalı oyunlar hep daha çok ilgi çeker.

Web üzerinden pratik bir şekilde bu tür bir oyun tasarlamanızı sağlayacak bir araç: Yo Scenario!

Yo Scenario, ilgi çekici ve etkileşimli bir senaryo oluşturma aracıdır (Branching Scenario’nun Türkçe karşılığı için dallı senaryo diyebiliriz). Bu uygulama sayesinde sahneler oluşturup bir ortam yaratabilir ve senaryoyu oyuncuların seçimine bağlı olarak tasarlanabilir. Özellikle öğretmenler Yo Scenario uygulamasını disiplinler arası içerik yaratmak için kullanabilir; ortaya çıkan sonuç memnuniyet sağlayacaktır. İçerik üreticiler için uygulamanın sadece internet tarayıcısı üzerinden çalışmasının yanı sıra içerikleri bilgisayar, tablet ve cep telefonunda sunabilmek için tasarım ayarları mevcuttur.  Ayrıca uygulamayı kullanmak için üç ayrı ödeme planı sunulmakta. Bunların birincisi ücretsiz olan plan. Bu plan beş adet senaryo üretimine kadar izin veriyor. Ayda bin kişi yayınladığınız oyunu oynayabiliyor.  Senaryoyu daha ilgi çekici hale getirmek için kullanacağınız resim, video ve ses dosyaları için 100 mb’lık bir medya depolama izni veriyor. Bunun dışında da belli bir ücret karşılığında satın alabileceğiniz profesyonel ve kurumsal paketleri mevcut. Eğer ilgileniyorsanız buraya tıklayarak detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz.  

Gelelim oyunu nasıl hayata geçirdiğimize.. 

Öncelikle senaryonuzu uygulama üzerinde hazırlamaya başlamadan önce başka bir ortamda oyun planını hazırlamak yazılı ve görsel içerikleri, ses dosyalarını hangi sırayla kullanacağınız hakkında yol gösterecek ve uygulama içinde kaybolmanızı önleyecektir. 

Yo Scenario üzerinde kullanıcı adı ve şifre girdikten sonra bizleri “Dashboard” denilen bir ana ekran karşılıyor. Bu ana ekranda, yapılan senaryolar ve aylık oynama durumu, ve ne kadar bir veri alanı kullanıldığı ile ilgili istatistiksel veriler bulunmakta. 

Mavi barda ise;

  • Yeni bir senaryo yaratmak ya da yaptığımız senaryoları görmek için “scenarios” sekmesi, 
  • Kullandığımız medya dosyalarını görmek ya da medya dosyası eklemek için “media” sekmesi, 

Sonrasında da sırasıyla “help”, “settings” ve “profile” sekmeleri üzerlerine geldiğimizde hoş bir hoover efektiyle bizleri karşılamaktadır.

İlk olarak yapmanız gereken, ana ekranda görülen  “Create A Scenario” butonuna basarak maceraya atılmak olacaktır.

Oyunu oynayacak kişiyi karşılayacak ve projenin ana hattını belirleyeceğiniz ekran geliyor. Burada oyununun adıve hazırlayacağımız senaryonunun taslağını seçeceğimiz dört farklı seçenekten oluşan Scenario Template menüsü bulunmakta.

  • Default: Serbest bir kullanım olanağı sağlayan ve en çok tercih edilen seçenek.
  • Video: Video üzerinden tercihe dayalı bir proje hazırladığımızda, buna uygun varsayılan  ayarlarla geliyor ama ücretsiz versiyon kullanıcısıysak 100mb sınırını göz önünde bulundurulmasını tavsiye ederiz.
  • Conversation: Projemiz diyalog şeklinde ilerleyecek ise  kullanılabilir. 
  • Interactive Fiction: Bu menu ise daha etkileşimli bir proje hazırladığımızda seçilebilir.

“İmage” alanı seçilen görsel projenin profil fotoğrafıdır. 

 “Content Editor” projenin  ilk sayfasının tasarlandığı ve içinde pek çok ayrı bölümü barındıran bölümdür ve üç ayrı buton bulunmaktadır: 

  • Add Section:  Standart
  • Add Full-Width Section: Tam genişlikte
  • Template: Bu buton aşağıya doğru bir akordiyon menu ile tam ekran video ve ekranın yarı yarıya bölündüğü ikinci bir seçenek ile karşımıza çıkıyor. 

“Config” bölümü giriş ekranına arka plan eklenen yerdir.

Tasarlanan giriş ekranından sonra artık   “Create First Step” ekranı arayüz olacaktır.

Sol menüde ise;

  • Overview: Projenin içeriği ile ilgili genel bilgiler
  • Preview: Projenin ön izlemesi
  • Setup: Projedeki adımların içeriğini değiştirebilen bölüm
  • Style: Projenin makyajı (Bu bölüm ayrı bir inceleme konusu)
  • Steps: Sahneleri harita şeklinde görülen bölüm.
  • Choices: Proje adımlamalarında  kullanılan seçimlerin listesi
  • Toolkit: Projede kullanılan eşya çantaları (Bu da ayrı bir inceleme konusu)
  • Publish: Yayınlayacağımız bölüm
  • Analytics: Sadece ücret ödeyen kullanıcıların kullandığı bölüm 🙂  Yayınlanan projede oynayanların proje içindeki hareketleri ve verimliliğinin verisel değerlerinin istatistiksel olarak tutulduğu ve rapor halinde gösterildiği bölüm 

“Steps” bölümüne tıklayarak, ilk ekranda hazırlanan içeriği “Content” bölümünde hazırlayıp “Add Step” butonuna basılarak kalan içerikler oluşturulur.

Oluşturulan içeriği çalıştırmak için sol menüde bulunan  “Preview”  butonuna  tıklamak yeterlidir.

Oyuncunun seçim yapması için;

“Choice” seçeneği ile ilerlendiğinde başlık yazıp istenirse medya dosyası yükleyerek devam edilir. 
Başlık yazılarak ilerlenir. 
İstenirse medya dosyası yüklenebilir.

Ve seçimden sonra nereye gidileceğine karar verilen “New Step” bölümüne tıklanır. Bunun anlamı oyunu oynayan kişi 2. seçeneği seçtiğinde nereye gideceğini belirtilen yerdir.

İlk seçim hazır!

Bu aşamadan sonra senoryonun ilerleyişine göre seçimler artabilir.

Yo Scenario, kullanımı kolay ve giriş aşamasında e-learning içerikleri de üretme imkanı sunan web tabanlı bir uygulama. İçinde barındırdığı özellikler ile yaratıcılığınızı ön plana çıkarmayı teşvik ediyor. Üretilen içeriklerin paylaşımında sağladığı  kolaylık ile de kullanıcı dostu bir yapısı var.

Bundan sonrası sizin ne yapmak istediğinize ve bu isteğe bağlı hazırlanan güzel bir plan’a kalmış.

Alper KORKMAZ

Beden eğitimi ve spor öğretmeni, ömür boyu öğrenci. Oyunlaştırma ve oyun tabanlı öğrenme ile öğrencilerinde kalıcı öğrenme hedefleyen bir yol arkadaşı.

İlgili Makalelerimiz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir