Gamfed Türkiye Dijital Oyun Tasarım Ekibinden Haftanın Uygulaması: STORY BOARD THAT

Storyboard that uygulamasına gelmeden önce “Storyboard” kelimesinin anlamına değinmekte fayda var. Çünkü uygulama “Storyboard”  kelimesinden ilham alınarak geliştirilmiştir. “Storyboard”   İngilizcede sinema filmi, reklâm filmi, animasyon gibi birçok sahneden oluşan çalışmalarda hatta görsel üretimin olduğu her alanda sıkça kullanılan bir görsel anlatım biçimidir. Storyboard terim anlamı olarak filmin çekim öncesi (pre-prodüksiyon) kısmında, yönetmen talimatları dahilinde, sahnelerin ve planların çizim olarak kağıda aktarıldığı taslaktır.

STORY BOARD THAT UYGULAMASI

“Storyboard That” uygulaması “Storyboard” veya çizgi roman yapabileceğiniz bir yazılımdır. İlk defa 2004 yılında kullanılmaya başlanmıştır. İnternet üzerinden erişim sağlanarak çeşitli resimler, şekiller, 3 boyutlu grafikler ve yazılar kullanarak dijital bir hikaye oluşturmaya yarayan web 2.0 araçlarından birisidir. Storyboard that uygulamasında film şeridindeki görüntülerin mantığı gibi metin ya da senaryo kareler içinde, sadece çarpıcı sahnelerin çizimi ile anlatılmaktadır. Burada önemli olan yazılan metne sadık kalmaktır. Çizilen her karenin altına eylemin kısa açık metni yazılmalıdır. Storyboard’u tasarlayan kişi yalnızca kendisine verilen metni resmetmektedir. Eğitim alanında “Sanat”, “tarih” veya “dil” öğretiliyorsa kullanılabilecek en iyi eğitim aracıdır. Uygulamayı temel düzeyde kullanmak ücretsizdir ve ücretli bir seçenek seçmeden önce test etmek için ücretsiz deneme sürümü kullanılabilir. İçerisinde onlarca resim, grafik, şekil barındıran ayrıca kendinizin de resimler, grafikler yüklemesine izin veren Storyboardthat ders içerisinde anlatacağınız konuları hikayeleştirerek daha eğlenceli ve daha somut hale getirmektedir. Bu sayede derslerde hem öğrenciler sıkılmamış olacaktır hem de somutlaştırılan bilgileri anlamaları daha kolay olacaktır. Yazılımın daha fazla özelliğine erişmek için aylık bir abonelik ödenmesi gerekmektedir. Hadi şimdi sizlerle storyboard that programının kullanımını öğrenelim.

Yaptığınız tasarımların storyboard thatserverlarında kaydolmasını istiyorsanız öncelikle program üzerinden sisteme kaydolup oturum açmanız gerekmektedir. Eğer yaptığınız çalışmaların kaydolması sizin için önemli değilse üyelik gerektirmeden de sistemi kullanabilirsiniz. Sisteme kaydolup kullanmanız tavsiye edilmektedir. Ancak bazen okul ortamında mail adresi olmayan öğrencilere tasarım yaptırıldığında programın üyelik gerektirmeden de tasarım yapmaya imkan veren özelliği öğretmenlerin işini büyük oranda kolaylaştırmaktadır.

  • Eğer üyelik istemiyorsanız bir öykü paketi oluştur seçeneğine tıklayarak karikatürlerinizi hemen tasarlamaya başlayabilirsiniz.

Üyelik oluşturarak devam etmek istiyorsanız oturum açma seçeneğine tıklayınız.

Karşınıza gelen ekranda ya Kaydol seçeneğine tıklayıp üye olma işlemlerinizi tamamlamanız gerekmektedir. Aşağıdaki resimde listelenen hesaplarınızdan birisi ile sisteme giriş yapabilmektesiniz. Bu seçeneklerden birisini kullanarak sisteme giriş yaptığınız takdirde yaptığınız tüm tasarımlar sisteme kaydedilebilecektir. Daha sonra çalışmalarınıza erişmek istediğinizde erişip indirme imkânı bulabileceksiniz.

Sisteme giriş yaptıktan sonra bir öykü paketi oluştur seçeneğine tıklayarak karikatürünüzü oluşturmaya başlayabilirsiniz.

İlk olarak başlık yazan kısmın altından karikatürünüze bir başlık ismi vererek başlamanız gerekmektedir.

Ücretsiz kullanımda karşımıza 3 sahnelik bir alan gelmektedir. Yukarı kısımda ise sahneler, karakterler, konuşma baloncuklarının olduğu yazı tipleri gibi menüler bulunmaktadır.

  • Şimdi ilk olarak sahneler kısmından hikâyemize uygun olan bir sahneyi seçelim,  çalışma alanına sürükleyip bırakalım.
  • Sahneler kısmına tıkladığımızda alt bir menü olarak eğlence mekânları, ev iç mekânı, açık alanlar, okul, atletizm, ulaşım gibi daha birçok seçenek karşımıza çıkmaktadır. Bizler amacımıza uygun olan bir arka planı seçmeliyiz.

Şimdi sizlerle trafik kuralları ile ilgili bir karikatür hazırlayalım. Burada seçmemiz gereken arka plan ulaşım ile ilgili olacaktır.

Üç farklı trafik kuralı ile ilgili sahneyi ulaşım kısmına tıklayıp çalışma alanına sürükle bırak yaparak ekleyelim.

Ardından hikâyemize uygun olan karakterleri karakterler kısmına tıklayarak sahnemize ekleyelim. Karakterler menüsünün altında sahneler kısmında olduğu gibi alt menüler açılacaktır. Alt menülerde yetişkinler, gençler, çocuklar, meslekler, spor dalları gibi birçok karakterin bulunduğu alt menüler açılmaktadır. Bizler hikâyemize uygun bir karakteri seçerek sahne alanına karakterimizi yerleştirmeliyiz.

Yolda karşıdan karşıya nasıl geçileceğini anlatacağımız bir trafik kuralını karikatürize etmek istiyoruz.  Karakterler menüsünden çocuklar alt menüsüne tıklayıp istediğimiz bir karakteri birinci sahneye yerleştirelim.  Sahneye yerleştirilen çocuğun öncelikle saç rengi, cilt rengi, elbisesi, ayakkabıları gibi fiziksel özelliklerinde düzenleme yapalım.

Ardından karşıdan karşıya geçmekte olan bir çocuk görünümü vermek için pozu düzenle seçeneğine tıklamamız gerekmektedir.  Pozu düzenle seçeneğine tıkladıktan sonra karakterin duruş pozisyonu, yüz ifadeleri, el kol hareketleri gibi birçok özelliği amacımıza uygun olarak düzenleyebilmekteyiz. Buradan uygun olan duruş pozisyonunu seçelim.

İlk sahnede önce sağa bakılması gerektiğini ikinci sahnede sola bakılması ardından tekrar sağa bakılarak yol güvenliğini kontrol ettikten sonra karşıya geçilebileceğini karikatürlerle ve kelime bulutları ile anlatalım. Burada çocuğun sağa ve sola bakmasını bunu da konuşma balonlarına yazmayı aşamalarla gösterelim.

Üç sahnede de hem karakterin pozu düzenlenmiştir hem de konuşma balonu eklenmiştir.

Yazar hakkında

Betül Başıbüyük

2012 yılında Selçuk Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği bölümünden mezun olan Betül Başıbüyük yüksek lisansını Sakarya Üniversitesinde tamamlamıştır. Ardından Karadeniz Teknik Üniversitesinde doktora eğitimine başlamıştır. Şu anda doktora süreci devam etmekte olup özel bir kurumda çalışmaktadır. Aynı zamanda bir Gamfed gönüllüsüdür. Oyunlaştırma, oyun tabanlı öğretim,   uzaktan eğitim, öğrenme yönetim sistemlerinin tasarımı, proje yazma, araştırma yöntemleri, eğitsel yazılım geliştirme konularına ilgi duymakta olup, kendini yazılım alanında geliştirmeye çalışmaktadır.

İlgili Makalelerimiz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir