BAŞLAMADAN ÖNCE
“Süper Hayranlar” kavramı ilk defa Game Thinking kurucusu Amy Jo Kim tarafından “Super Fans” olarak kullanıldığını ve bu makalede Süper Hayranlar ifadesinin o kavrama atıfta bulunduğunu belirtmek istiyorum. Peki Süper Hayranlar kimlerdir? Süper Hayranlar diye nitelendirdiğimiz gruptaki bireyler sizin oyunlaştırdığınız projenin, geliştirdiğiniz ürünün veya sunduğunuz hizmetin ilk ve sadık kullanıcıları ve sizin projenizin, ürününüzün/hizmetinizin pazarda yaygınlaşmasını ve bilinirliğini sağlayacak bir kitledir.
ASIL SORU
“Gerçekten kimin peşinden gidiyoruz? Bu ürüne/fikire en çok kimin ihtiyacı var?”
Eğer bu asıl sorunun nokta atışı cevabını doğru keşif soruları sorarak ve doğru yanıtlarını bularak, gerçek Süper Hayranlarımızı, yani hedef kitlemizdeki en önemli oyuncuları bulabileceğimizi düşünüyorum.
SÜPER HAYRANLARINIZI BULUN VE SEVİNDİRİN
Yenilik Yayılım Teorisine (Diffusion of Innovations) göre, geliştirdiğiniz inovatif ürününüz için Erken Çoğunluğunu (Early Majority) hedeflemeden önce Erken Benimseyenleri (Early Adopters) memnun etmenin çok önemli olduğunu vurgulamaktadır. Eğer bu teoriyi ciddiye almayıp, bu hatayı yaparsanız yanlış anlamanın bedelini ağır bir şekilde ödeyebilirsiniz. Ürününüzün Erken Benimseyenlerini birer Süper Hayrana dönüştürmek kolay değildir. Aslında başarılı yeniliğin en zor yönlerinden biri de budur. Toplam Adreslenebilir Pazarı hedefleyen büyük ölçekli anketler ve araştırmalar yürüterek bu kitleyi bulamazsınız. Süper Hayranlarınızı, müşteri ihtiyacını daraltarak ve yaptığınız şeyi gerçekten anlayan, oyunlaştırılmış projenize, ürününüze büyük bir ihtiyaç duyan çoğunluk henüz görmese bile birkaç kişiyi bularak başlayabilirsiniz.
5 ÖNEMLİ KEŞİF SORUSU
Kendi Süper Hayranlarınızı bulabilmeniz için Amy Jo Kim’in bu çok önemli 5 keşif sorusunu sorarak başlayabilirsiniz. Bu soruları oyunlaştırdığınız ürüne veya projeye göre adapte edebilirsiniz. Haydi gelin şimdi bu sihirli sorulara birlikte bakalım.
SORU 1: Oyunlaştırma projeniz gerçek hayatla ilişkili midir?
Süper Hayranlarınızı belirlemek için, aranızdaki doğru ağı oluşturmak için her şeyden önce gerçek hayattaki durumlarının oyunlaştırma projenizle alakalı olup olmadığını bilmeniz gerekir. Aşağıdaki yardımcı soruları yanıtlayarak başlayabilirsiniz.
1. Hangi hedef kitle ile iletişim kurmak istiyorsunuz?
2. Neden onlar sizin hedef kitleniz olduğunu düşünüyorsunuz?
3. Örnek sorular: Konum mu? Eğitim düzeyi mi? Geliri mi? Aile ve yaşam durumu mu? İşe gidip gelme alışkanlıklarıyla ilgili mi? Tıbbi bir durum mu?
4. Yukarıdaki soruların hangilerini yanıtlayarak hedeflediğiniz süper hayranlarınıza ulaşabilirsiniz?
Kısacası, insanları gruplara ayırmanıza ve ilk hipotezinizi test etmeye başlamanıza izin veren soruları sorun. Süper Hayranlarınızı bulmak için hedef kitlenizi filtreleme yaparken yararlı olmayan sorular sormayın. Örneğin, hem erkeklere hem de kadınlara ulaşmak istiyorsanız, cinsiyetleri hakkında soru sorarak zamanınızı boşa harcamayın. İkisini de çekmek istiyorsanız bunu filtrelemenin bir sonraki aşaması için saklayabilirsiniz.
SORU 2: Hedef kitlenizin mevcut davranışları ve alışkanlıkları nelerdir?
Potansiyel Süper Hayranlarınızı belirlemenin en iyi yollarından biri, onların mevcut davranışlarını ve alışkanlıklarını bilmektir. Aşağıdaki yardımcı soruları yanıtlayarak Süper Hayranlarınızla ilgili değerli içgörüler yakalayabilirsiniz.
1. Belirli davranışları düzenli olarak yapmaları onları sizin projenize uygun hale getiren nedir?
2. Örnek sorular: Spesifik yazılım aracı veya uygulaması kullanıyor mu? Spor salonuna gidiyor mu? Bir gruba eğitim veriyor mu? Satış yapıyor mu? Ekipler yönetiyor mu? Yakın zamanda ne satın almış?
Bu soruları çoğaltarak ve yanıtlarını net bir şekilde bularak maksimum düzeyde açıklayıcı olan Süper Hayranlarınızın davranışlarını ve alışkanlıklarını belirlemeye çalışın.
SORU 3: Süper Hayranlarınızın karşılanmayan ihtiyaçları nelerdir?
Erken benimseyenleri veya Süper Hayranları hedef kitlenizin çoğunluğundan ayıran şeyin özüne inmeye başlayabilirsiniz. Aşağıdaki yardımcı soruları cevaplayarak bu kitlenin karşılanmayan ihtiyaçlarını keşfedebilirsiniz.
1. Mevcut durumdan ne kadar memnun değiller?
2. Acı noktaları, arzuları veya ihtiyaçları ne kadar acil?
3. Farklı bir şey denemek için motivasyonları ne kadar güçlü?
Daha derin röportajlarla takip ederek oyunlaştırma projenizin karşılayabileceği karşılanmamış olan bir ihtiyacı bulabilirsiniz. Böylelikle Süper Hayranlarınızın ne istediğini öğrendikten sonra onları sıfırdan oyuna dahil edebilirsiniz.
SORU 4: Süper Hayranlarınız bugüne kadar hangi alternatif çözümleri denedi?
Süper Hayranlarınızın bugüne kadar karşılanmamış ihtiyacını hemen çözmeye odaklanmak bazen yanıltıcı davranış olabiliyor. Bu aşamada, kitlenin ihtiyaçlarını gidermek için aktif olarak herhangi bir şey yapıp yapmadıklarını öğrenmek adına aşağıdaki soruları sorabilirsiniz.
1. Süper Hayranlarınız bugüne kadar sorunlarını nasıl çözmeye çalıştılar?
2. Kaçırdıklarını nasıl elde etmeye çalışıyorlar?
3. Hangi araçları, etkinlikleri, yöntemleri, uygulamaları, web sitelerini kullanıyorlar?
Bu soruların yanıtlarını bilmek harika bir rekabet araştırmasıdır ve size Süper Hayranlarınızın sorunlarının ne kadar acil olduğu konusunda fikir verecektir. Bu keşif sorusu 2. keşif sorusuyla yakından alakalıdır ve projeniz için mantıklıysa, devam edip ikisini tek bir soruda birleştirebilirsiniz.
SORU 5: Süper Hayranlarınız daha iyi bir çözüm bulmaya açıklar mı?
Bu soru, Süper Hayranlarınızın tamamen bu süreci iyileştirme ve değişim isteklerini değerlendirmekle ilgilidir. Gerçek Süper Hayranlar hem probleme hem de çözüme kayıtsız değildir. Oyunlaştırma sürecinin ve ürünün daha iyiye gittiğini görmek isterler ve çözümün bir parçası olmaya can atarlar. Size ve oyunlaştırma projenize değer katabilmeleri için aşağıdaki soruları sorabilirsiniz.
1. Bu problemi çözmek ile ilgili daha iyi ne yapabilirler?
2. Mevcut çözümlerde eksik olan nedir?
3. Sihirli bir değneğe sahip olsalardı neyi değiştirmek isterlerdi?
Sorduğunuz soruların sizin projenizle alakalı olduğundan emin olun ve en tutkulu erken dönem kullanıcılarınızın gerçekten ne istediğini ve neye ihtiyaç duyduğunu keşfetmeye çalışın.
SON OLARAK
Artık Süper Hayranların, oyunlaştırma projelerinde ve inovatif ürünlerin/hizmetlerin geliştirilmesinde ve yaygınlaşmasında ne kadar kritik rol oynadığını ve onları keşfetmek için yukarıda sizinle paylaştığım sihirli keşif sorularını öğrendiğinize göre başarılı bir oyunlaştırma süreci yönetmeye ve uygulamaya hazırsınız. Şimdiden size bol şans ve doğru oyunlaştırma süreci diliyorum.
Başarılar.
Yazar
Aziz Ahmedov
Kocaeli Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği mezunudur. Hayat boyu öğrenci hedefi ile İstanbul Üniversitesi İşletme bölümünde eğitimine devam etmektedir. Türkiye’de prestijli yabancı dil eğitim kurumlarında öğretmenlik ve serbest araştırmalar, çeşitli projeler ve dijital eğitim deneyimi tasarımları üzerine çalışmalarının ardından eğitim girişimcisi olarak Edukeyt Teknoloji A.Ş. çatısı altında eğitim dikeyinde 3 farklı start-up şirketi kurdu ve yönetim kurulu başkanlığı görevini yürütüyor. Güncel olarak, EdTech alanında oyunlaştırılmış mobil uygulamalar üzerine çalışmalar yapıyor. GamFed Türkiye Oyunlaştırma gönüllüsüdür. Daha fazla bilgi için: https://linktr.ee/azizahmedov