GamFed Oyunlaştırma Kulübü Sunar “Kullanıcı Bağlılığında Ustalaşmak: Duolingo’nun Octalysis Modelini Kullandığı Başarı Hikayesi”

Duolingo, dil öğrenme platformu olarak öne çıkan popüler bir mobil uygulamadır. Kullanıcılarına
interaktif ve eğlenceli bir deneyim sunarak dil öğrenmeyi teşvik etmektedir. Uygulama, kullanıcıların dil becerilerini geliştirmek için oyunlaştırma yöntemlerini kullanır ve kullanıcıların motivasyonunu artırmak için puanlama sistemleri, seviyeler, rozetler ve günlük hedefler gibi öğeleri içerir. Duolingo 550 milyon kullanıcıya ulaşmıştır ve Yu-kai Chou’nun geliştirdiği Octalysis-8Temel Duygu oyunlaştırma tasarım çerçevesini kullanarak kullanıcı elde tutma oranını 12%’den 60%’a yükseltmiştir.


Octalysis Oyunlaştırma Tasarımı Çerçevesi Nedir?
Octalysis, kullanıcıların motivasyonunu artırmak ve etkileşimi güçlendirmek için kullanılan bir oyunlaştırma tasarım çerçevesidir. İnsan psikolojisini temel alan bu çerçeve, 8 temel insan motivasyonunu belirler: anlam, başarı, güç, sosyal etkileşim, bağlantı, yenilik, teslimiyet ve kurgu. Octalysis, bu motivasyonları dikkate alarak tasarımı optimize etmeyi amaçlar ve kullanıcılara bağlılık, katılım ve sürekli ilerleme hissi sağlar. Bu çerçeve, birçok şirketin ürün ve hizmetlerini daha çekici ve bağımlılık yaratıcı hale getirerek kullanıcı deneyimini geliştirmek için kullanılmaktadır.

Duolingo Octalysis’i Nasıl Kullandı?

1. Epik Anlam ve Misyon (Epic Meaning & Calling)
Her insan, kendini “kahraman” gibi hissetmek ve önemli bir şey yapmak istemektedir. Duolingo kullanıcıları için bu, yeni bir dil öğrenme hedefine daha hızlı bir şekilde ulaşmak anlamına gelir. Bu nedenle, Duolingo sık sık bildirimler ve e-postalar göndererek size hedefinizi hatırlatır. Bu bildirimler ve iletişimler, size ilham vererek ve motivasyonunuzu artırarak sizin için önemli bir amaca doğru ilerlemenizi sağlar. Duolingo’nun size sunduğu bu “epik anlam” ve “misyon” duygusu, dil öğrenme yolculuğunuzda size destek olurken aynı zamanda daha fazla bağlılık ve devamlılık sağlar.

2. Gelişim ve Başarı (Development & Accomplishment )
Duolingo, kullanıcıların gelişimlerini görselleştirerek ve başarılarını takip ederek motivasyonlarını artırmayı hedefler. Uygulama, öğrenmeyi daha etkili hale getirmek için dersleri küçük parçalara bölerek ilerlemeyi hızlandırır. Bu şekilde kullanıcılar, her adımda ilerlediklerini görmekten dolayı Duolingo’yu sık sık kullanma eğilimi gösterirler. Ayrıca, ilerleme seviyesini göstermek ve kullanıcıları ödüllendirmek için çeşitli yöntemler kullanılır. Bunlar arasında XP puanları, elmaslar, liderlik tablosu ve seri gibi unsurlar bulunur. Bu ödüller ve göstergeler, kullanıcıların kendilerini motive hissetmelerini sağlayarak ilerlemeyi teşvik eder ve başarı duygusunu pekiştirir. Duolingo’nun sağladığı bu gelişim ve başarı unsurları, dil öğrenme deneyimini daha keyifli ve tatmin edici hale getirir.

3. Yaratıcılığın Güçlendirilmesi ve Geribildirim (Empowerment of Creativity & Feedback)
Duolingo, dil öğrenme sürecinde kullanıcıların yaratıcılığını teşvik etmek için farklı öğrenme yöntemleri sunar. Hikayeler, ödevler ve günlük dersler gibi araçlarla dil öğrenme deneyimi çeşitlendirilir. Ayrıca, uygulama hataları tespit etmek ve düzeltmek için geribildirim sağlar, doğru ve yanlış cevapları değerlendirir ve kullanıcıları yönlendirir. Bu yaratıcı ve geribildirim odaklı özellikler, kullanıcıların kişiselleştirilmiş bir şekilde dil öğrenmelerini sağlar ve sürekli ilerlemelerini destekler.

4. Sahiplik ve Mülkiyet (Ownership & Possession)
Sahiplik ve mülkiyet duygusu, bir şeye sahip olduğunuzda onu geliştirme isteği duymanıza ve daha fazlasını istemenize neden olur. Duolingo, bu fırsattan yararlanmak için size satın alabileceğiniz veya sahip olabileceğiniz seçenekler sunar. Kalp yenilemeleri, serinizi kaybetmeden bir gün atlayabilmenizi sağlayan seri dondurma, ilerlemenizi hızlandıran İki katı veya hiç gibi öğeleri satın alabilirsiniz. Ayrıca, seviye atlama gibi imkanlar da mevcuttur. Bu sahip olma ve mülkiyet duygusu, Duolingo kullanıcılarının dil öğrenme deneyimini daha fazla kontrol etmelerini ve kişiselleştirmelerini sağlar. Kullanıcılar, bu seçenekler aracılığıyla öğrenmelerini yönetebilir, motivasyonlarını artırabilir ve daha fazla bağlılık hissi yaşayabilirler.

5. Sosyal Etkileşimler ve İlişkiler (Social Influences & Relatedness)
Duolingo, sosyal etkileşimleri ve ilişkileri teşvik ederek dil öğrenme deneyimini daha sosyal ve bağlantılı hale getiren bir uygulamadır. Kullanıcılar, arkadaşlarını davet edebilir, diğer kullanıcıları takip edebilir ve arkadaşlarının ilerlemesini kontrol edebilirler. Bunun yanı sıra, kullanıcıları bir arkadaşlarıyla eşleştirerek ortak meydan okumalara yönlendirir ve birlikte tamamladıklarında ödüller kazanmalarını sağlar. Bu sosyal etkileşimler ve ortak hedefler, kullanıcıların birbirleriyle bağlantı kurmasını, birbirlerine destek olmasını ve motivasyonlarını artırmasını sağlar. Sonuç olarak, Duolingo dil öğrenme deneyimi daha keyifli, sosyal ve topluluk odaklı bir şekilde ilerler.

6. Kıtlık ve Sabırsızlık (Scarcity & Impatience)
İnsanlar, nadir ve kolayca elde edilemeyen şeylere olan ilgilerini ve takibini sürdürme
eğilimindedir. Duolingo’nun Streak Society VIP kulübü, bu durumun mükemmel bir örneğidir. Bu
“özel” kulübe katılmak için, kullanıcıların 365 gün boyunca kesintisiz bir şekilde günlük dersleri
tamamlamaları gerekmektedir. Bu süreklilik ve istikrar, kullanıcılar arasında bir rekabet ve
motivasyon kaynağı yaratır. Kullanıcılar, bu nadir fırsatı elde etmek için sabırsızlıkla ilerler ve
düzenli bir şekilde çalışmaya devam ederler. Bu kıtlık ve sabırsızlık duygusu, Duolingo
kullanıcılarının dil öğrenme hedeflerine ulaşmak için daha istekli ve odaklı olmalarını sağlar.

7. Tahmin Edilemezlik ve Merak (Unpredictability & Curiosity)
Duolingo, dil öğrenme sürecini sıradanlıktan çıkararak tahmin edilemezlik ve merak unsurlarını kullanır. Uygulama, öğrenme deneyimini canlı tutmak için çeşitli soru formatları kullanır. Bazen
size resim tabanlı sorular sunar, böylece görsel algılama yeteneklerinizi kullanmanızı sağlar.
Bazen şablona dayalı sorularla karşılaşabilirsiniz, bu da dilbilgisini ve kelime bilgisini
geliştirmenize yardımcı olur. Ayrıca, dinleme ve konuşma becerilerinizi sınayan sorularla da
karşılaşabilirsiniz, böylece gerçek dünyada iletişim kurma yeteneklerinizi güçlendirirsiniz. Bu
çeşitlilik, öğrenme sürecinde tahmin edilemezlik ve merak duygusunu canlı tutar, kullanıcıları
aktif ve ilgili tutar ve dil öğrenme deneyimini daha heyecanlı hale getirir

8. Kayıp ve Kaçınma (Loss & Avoidance)
Duolingo, uygulamasını kullanmaya devam etmeniz için sizi motive etmek için kayıp ve kaçınma
prensibini kullanır. Çalışmazsanız, serilerinizi kaybedebileceğinizi ve liderlik tablosunda geriye
düşebileceğinizi vurgular. Bu, kullanıcıların devam etme isteğini artırır, çünkü serilerini ve
ilerlemelerini korumak, liderlik tablosunda yüksek bir konumda olmak istedikleri bir hedef haline
gelir. Kayıp ve kaçınma duygusu, kullanıcıların sürekli olarak uygulamayı kullanmalarını teşvik
eder ve dil öğrenme sürecinde tutarlılık ve devamlılık sağlar.

Sonuç olarak, Duolingo, Octalysis çerçevesini kullanarak dil öğrenme deneyimini oyunlaştırarak
milyonlarca kullanıcının dikkatini çekmeyi başarmıştır. Epik anlam ve misyon, gelişim ve başarı,
yaratıcılığın güçlendirilmesi ve geribildirim, sahiplik ve mülkiyet, sosyal etkileşimler ve ilişkiler,
kıtlık ve sabırsızlık, tahmin edilemezlik ve merak, kayıp ve kaçınma gibi sekiz temel insan
motivasyonunu kullanarak kullanıcıların ilgisini ve bağlılığını artırmıştır. Duolingo’nun
oyunlaştırma öğeleri, kullanıcıları teşvik etmek, motive etmek ve öğrenme sürecini daha keyifli
ve etkileşimli hale getirmek için başarılı bir şekilde kullanılmıştır. Bu sayede, Duolingo dünya
çapında geniş bir kullanıcı tabanına ulaşarak başarılı bir dil öğrenme platformu haline gelmiştir.

Aziz Ahmedov
Kocaeli Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği mezunudur. Hayat boyu öğrenci hedefi ile İstanbul Üniversitesi İşletme bölümünde eğitimine devam etmektedir. Türkiye’de prestijli yabancı dil eğitim kurumlarında öğretmenlik yapmıştır, serbest araştırmalar, çeşitli projeler ve dijital eğitim deneyimi tasarımları üzerine çalışmalarının ardından Eğitim Girişimcisi olarak Edukeyt Teknoloji A.Ş. çatısı altında eğitim dikeyinde 3 farklı start-up şirketi kurdu ve Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürütüyor. LinqiApp mobil uygulaması ile herkesi İngilizce konuşturuyor. Güncel olarak, EdTech dikeyinde oyunlaştırılmış mobil uygulamalar üzerine çalışmalar yapıyor. GamFed Türkiye gönüllüsü, Oyunlaştırma Kulübü, ve Girişimcilik Kulübü kaptanıdır.
https://linktr.ee/azizahmedov

İlgili Makalelerimiz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir