Siz de zaman zaman favorilerinize eklediğiniz ürünleri satın alma işine girişiyor musunuz? Özellikle daha önce ürünlerini denediğiniz ve çok da hoşunuza giden bir markaysa, herhalde hiç düşünmeden ürünleri sepete eklersiniz. Bunu yapmanızı sağlayan şey kullanıcı deneyimidir. Bu kavram, kullanıcının ürün ya da hizmetle etkileşimi sırasında tecrübe ettiği duygusal, zihinsel ve davranışsal süreçleri ifade eder. Ürün ya da hizmetin, kullanıcının ihtiyaçlarını karşılaması, kullanımının kolay olması, tatmin edici olması gibi durumları içerir. Kullanıcı deneyimini önemseyerek tasarlanmış ürün ve hizmetler daha çok talep görür. Çünkü kullanıcının ihtiyaçlarını, beklentilerini ve değerlerini dikkate alarak ürün ve hizmet tasarımını gerçekleştirmek için farklı yöntemler kullanılır.
Peki bu süreci daha etkili hale nasıl getirebiliriz? Oyunlaştırma burada etkili olabilecek bir yöntemdir. Kullanıcı deneyimi ve oyunlaştırma birbirini tamamlayan iki kavramdır. Öncelikle oyunlaştırma kişinin motivasyonunu artırır. Kullanılan oyun öğeleri ilgi çekicidir ve katılım için teşvik eder. Duyguların devreye girdiği bu süreçte öğrenme deneyiminde de olduğu gibi süreci daha etkili hale getirmek mümkündür. Bunun yanında oyunlaştırma yöntemi içerdiği oyun benzeri etkinlikler sebebiyle kişilerin etkileşim içinde olmasını sağlar. Bu da daha fazla katılım gösterilmesiyle sonuçlanır.
Oyunlaştırmanın kullanıcı deneyiminde olumlu etkilerinden bir diğeri de süreçte tercih edilen ödüllerdir. Sunulan ödüller, başarma ve hedefe ulaşma hissini ortaya çıkardığı için teşvik edicidir. Ödüller gibi eğlenmeyi sağlayan pek çok unsuru içinde bulunduran oyunlaştırma yöntemiyle daha keyifli bir deneyim sunulmuş olur. Oyunlaştırma ve kullanıcı deneyiminin birlikte çalışıldığı ürün ve hizmetlerde kullanıcıların istenen davranışları sergilemesiyle birlikte onlara daha iyi bir tasarım sunmak mümkün olacaktır.
Bu yazı, Gamfed Türkiye gönüllülerinden Damla Masacı tarafından kaleme alınmıştır.