Günümüz Dünyasında sigara içme davranışının yarattığı bağımlılık ve insan sağlına verdiği zarar tartışmamız bir gerçektir. Kwit, insanların sigarayı bırakmalarına ve daha sağlıklı bir yaşam tarzı sürdürmelerine yardımcı olmak için tasarlanmış bir mobil uygulamadır. Sigara içme alışkanlıklarını takip etme, kişiselleştirilmiş hedefler belirleme, ilerlemeyi izleme, motivasyon mesajları ve başarılar sağlama gibi çeşitli özellikler sunar. Ayrıca Kwit, sigarayı bıraktıktan sonra sağlıktaki gelişmeleri göstermek için sağlık istatistikleri ve kullanıcıların isteklerinin üstesinden gelmelerine yardımcı olmak için dikkat dağıtıcılar gibi özellikler sunabilir. Genel olarak bireyleri sigarayı bırakma yolculuklarında desteklemek için kapsamlı bir araç seti sağlamayı amaçlamaktadır.
Kwit araştırma tabanlı bir uygulamadır. Dünya genelinde sigara içme davranışını azaltmak ve bu davranıştan kurtulmak için bilişsel ve davranışsal müdahalelerin etkili olduğu bilinmekte. Bu uygulama ise bu müdahaleleri eğlenceli ve duyarlı bir şekilde kullanıyor. Sigarayı bırakma sürecinde çok önemli olan motivasyon ve özgüven ikilisini arttırmayı amaçlıyor ve bu amacı doğrultusunda oyunlaştırmadan da oldukça yararlanıyor.
Uygulamanın bazı temel özellikleri ve yönlerinin neler olduğunu ve nasıl çalıştığını gelin biraz daha açıklığa kavuşturalım.
Sigara Alışkanlıklarını Takip Etme: Kwit, kullanıcıların günde içilen sigara sayısı, sigara içmek için tetikleyiciler ve isteklerin en güçlü olduğu günün saatleri dahil olmak üzere sigara içme alışkanlıklarını takip etmelerine olanak tanır. Bu izleme, kullanıcıların sigara içme alışkanlıkları hakkında bilgi edinmelerine ve iyileştirme alanlarını belirlemelerine yardımcı olur.
.
Kişiselleştirilmiş Hedefler Belirleme: Kullanıcılar sigarayı bırakmak için günde içilen sigara sayısını azaltmak, bırakma tarihi belirlemek veya bırakma yolculukları boyunca belirli dönüm noktalarına ulaşmak gibi kişiselleştirilmiş hedefler belirleyebilirler. Bu hedefler, bireysel tercihlere ve ilerlemeye göre ayarlanabilir.
Motivasyon Mesajları: Uygulama, kullanıcıları sigara bırakma yolculuklarında desteklemek için motivasyon mesajları ve teşvik sunar. Bu mesajlar, istekleri yönetmek için ipuçları, sigarayı bırakmanın sağlık yararları hakkında hatırlatmalar ve motivasyonu korumak için ilham verici alıntılar içerebilir.
Sağlık İstatistikleri: Kwit, sigarayı bırakmanın genel sağlık üzerindeki olumlu etkisini göstermek için kullanıcılara sağlık istatistikleri sağlayabilir. Bunlar arasında akciğer fonksiyonlarında iyileşme, kardiyovasküler hastalık riskinde azalma ve sağlık masraflarında tasarruf gibi özellikleri söyleyebiliriz.
Dikkat Dağıtıcı Unsurlar ve Başa Çıkma Stratejileri: Uygulama, kullanıcıların isteklerinin üstesinden gelmelerine ve yoksunluk belirtilerini yönetmelerine yardımcı olmak için dikkat dağıtıcı unsurlar ve başa çıkma stratejileri sunabilir. Bunlar arasında derin nefes egzersizleri ve farkındalık uygulamaları veya gibi aktiviteler yer alabilir.
Özelleştirme ve Kişiselleştirme: Bu uygulamada, kullanıcıların sigara bırakma planlarını bireysel tercihlerine ve ihtiyaçlarına göre özelleştirmelerine olanak tanır. Bu, hatırlatıcıları ayarlamayı, sigara içmek için belirli tetikleyicileri izlemeyi veya sigara bırakma yolculuklarına göre uyarlanmış kaynaklara erişmeyi içerebilir.
Daha önce de söylediğimiz gibi Kwit uygulaması sigarayı bırakma sürecinde kullanıcı katılımını, özgüvenini ve motivasyonunu artırmak için tasarımına oyunlaştırma unsurlarını dahil ediyor. Bu uygulamada bulunan oyunlaştırma unsurlarını gelin birlikte inceleyelim.
İlerleme Takibi: Uygulama, kullanıcının zaman içindeki sigara içme alışkanlıklarını gösteren grafikler veya çizelgeler gibi ilerlemenin görsel temsillerini sağlar. Bu görsel geri bildirim, kullanıcıların başarılarını ve gelişmelerini görmelerini sağlar, bu da motive edici ve ödüllendirici olabilir.
Başarılar ve Rozetler: Kwit, kullanıcıların sigarayı bırakma yolculuklarında ilerledikçe kazanabilecekleri bir başarılar ve rozetler sistemi sunar. Bu başarılar, belirli sayıda dumansız güne ulaşmak, günlük içilen sigara sayısını azaltmak veya sigarayı bırakmayla ilgili belirli görevleri tamamlamak gibi dönüm noktalarına bağlı olabilir. Kullanıcılar rozetler ve başarılar kazanarak çabaları için olumlu bir destek alır ve ilerleme kaydetmeye devam etmeleri için teşvik edilirler.
Zorluklar ve Hedefler: Uygulama, kullanıcıların üzerinde çalışabilecekleri zorluklar veya hedefler sunabilir. Bu zorluklar, belirli sayıda gün boyunca dumansız kalmayı, belirli durumlarda isteklere direnmeyi veya bırakma sürecini desteklemeyi amaçlayan görevleri tamamlamayı içerebilir. Zorluklara katılarak, kullanıcılar bir amaç ve başarı duygusuna sahip olurlar ve bu da onları bırakma hedeflerine bağlı kalmaya iter.
Ödül Sistemi: Kwit’teki bazı oyunlaştırma özellikleri, dönüm noktalarına ulaşmak veya görevleri tamamlamak için ödüller içerebilir. Bu ödüller, uygulama içinde yeni özelliklerin veya özelleştirmelerin kilidini açmak gibi sanal ödüller olabileceği gibi, sağlık ve zindelik ürünlerinde veya hizmetlerinde indirim gibi somut ödüller de olabilir. Uygulama, ödüller sunarak kullanıcıları motive olmaya ve bırakma yolculuklarına katılmaya teşvik eder.
Kwit uygulamasına entegre edilen oyunlaştırma özellikleri, kullanıcı deneyimini geliştirmek ve başarılı bir şekilde sigarayı bırakma olasılığını artırmak için motivasyon, olumlu pekiştirme ve sosyal etkileşim ilkelerinden yararlanmaktadır. Kwit, sigarayı bırakma sürecini daha etkileşimli ve ödüllendirici bir deneyime dönüştürerek, kullanıcıları zorlukların üstesinden gelme ve bırakma hedeflerine ulaşma konusunda güçlendirmeyi amaçlamaktadır.
Genel olarak Kwit, bireyleri sigarayı bırakma ve daha sağlıklı bir yaşam tarzı sürdürme konusunda desteklemek için kapsamlı bir araç seti sağlamayı kendisine amaç olarak belirlemiştir. Takip, hedef belirleme, motivasyon arttırma ve istekle başa çıkma kaynaklarını bir araya getiren Kwit, kullanıcıları sigara içme alışkanlıklarını kontrol altına alma ve bırakma hedeflerine ulaşma konusunda güçlendiriyor.
Oyunlaştırmanın önde gelen isimlerinden Yu-kai Chou’nun ünlü ‘’Octalysis’’ modeline göre Kwit uygulamasının oyunlaştırma tasarımını incelemeye başlayalım.
CD1: Epic Meaning& Calling (Destansı Anlam ve Misyon)
İnsanlar bir şey ile uğraşırken veya kendileri bir hedef doğrultusunda giderken bu süreçte anlamlı bir şeyler yapmak isterler. Kwit kullanıcıları için bu durum uygulamanın sağladığı ekolojik olarak sigara içmemenin doğaya ne gibi bir etkisi olduğunu göstermesi olabilir. Kişiler sigara içme davranışını azaltma hedefinde ilerlerken kendilerine bir çevre dostu etiketi de yakıştırabilir ve bundan önemli bir anlam çıkartabilirler.
CD2: Development& Accomplishment (Gelişim ve Başarı)
Uygulamanın aslında ana kullanım amacının gelişim ve başarı olduğunu söylenebilir. Bir hedef (sigara bırakma) doğrultusunda ve onu gerçekleştirmek içi motivasyonu yüksek tutmak amaçlanıyor. Yapılan bir araştırmada seviyeler ve başarılar gibi belirli oyunlaştırma unsurlarının kısa vadeli sigara bırakma davranışı üzerindeki olası olumlu etkilerini vurgulamaktadır.
CD6: Scarcity& Impatience (Kıtlık ve Sabırsızlık)
İnsanlar, nadir ve kolayca ulaşılamayan şeylere ilgi duyma ve bunları takip etme eğilimindedirler. Uygulamayı kullanırken de 7 gün boyunca giriş yapılması yönünde bir talimat var. Bunun tamamlanması doğrultusunda ‘’İstatistikler’’ sekmesi kilidi açılıyor. Eğer 7 gün boyunca üst üste giriş yapılmazsa bu sayaç başa dönüyor.
CD8: Loss& Avoidance (Kayıp ve Kaçınma)
Eğer sigara içme krizi gelirse ve krizin sonunda sigara içtiyseniz bunu uygulamaya söylediğiniz taktirde ‘’Nikotin’’ sekmesinde olan gelişim sürecinizi kaybetme söz konusu. Uygulamaya her gün girilmediği taktirde de bu günlük giriş kaydının gelişimi de kaybı söz konusu. Bu da insanların kayıp ve kaçınmadan kaçınmak için motivasyonlarının bu davranışları yapmamaya yönelik olması beklenebilir.
Uygulamanın geliştirilebileceği yönleri olarak konuşabileceğimiz yerler var.
Daha sosyal bir uygulama olması için uygulama içi arkadaş ekleme özellikleri, sohbet özelliği, arkadaşımız olan kişilerin ilerlemelerini görebileceğimiz bir sekme de dahil edilebilir. Bunun gibi uygulama içinde olan motivasyon arttırıcı egzersizlerin sayısı arttırılabilir. Daha çok ödül verilebilir. Kazanılan seviye puanları ile mağaza gibi bir yerden avatar özelleştirmeleri satın alınabilir. Sigara içmeyerek kazandığımız seviyelerin ve puanların ne kadar yol katettiğimizi hissettirebilecek şekilde yeniden oyunlaştırma tasarımına da eklenebilir.
Sonuç olarak, Kwit, sigara bırakma davranışını destekleyici bir uygulama olma yolunda emin adımlarla devam etmektedir. Bunu da oyunlaştırmanın gücünü kullanarak uygulamanın deneyimini arttırmaktadır. Destansı anlam ve misyon, gelişim ve başarı, kıtlık ve sabırsızlık, kayıp ve kaçınma temel insan motivasyonunu kullanarak kullanıcıların ilgisini ve bağlılığını artırmıştır.
Bu makale Gamfed Türkiye gönüllülerinden Berkay Muti tarafından kaleme alınmıştır.