HEXAD: Oyunlaştırma Tasarımı için Kullanıcı Tipleri – Türk Oyuncular ile Global Oyuncular Karşılaştırması – 2025 Güncellemesi

Orijinal ismiyle HEXAD User Types, yani Kullanıcı Tipleri İngiltere’den ünlü oyunlaştırma uzmanı Andrzej Marcewski’nin oyunlaştırma kurgularında hedef kitleyi kategorize edip farklı oyun kurguları ve elementlerini eklemenizi sağlayan bir teoridir. Bu modelin online olarak 12 sorudan oluşan testiyle ağırlık yüzdeleri ile sonucunu görebilmekteyiz. 2024 yılında 16500 ‘den fazla kişinin yaptığı testin genel sonuçları ve özel ricamızla Türkçe yapılan testlerin sonuçlarını genel sonuçlarla karşılaştırdık.

User Type Testi Türkçe:

https://www.gamified.uk/UserTypeTest2023/user-type-test.php?_gl=1b3xjy3_upMQ.._gaMjEwOTQ1MDg1Mi4xNzM2MDk3NzM0_ga_RZJKS3L762*MTczNjA5NzczMy4xLjAuMTczNjA5NzczMy4wLjAuMA..

Testin genel ağırlığı Achiever yani görevci, Philantropist hayırsever ve Free Spirit Özgür Ruhlular çıkmış. Ödülseverler ve sosyaller ve tabiki düzenbozanlar diğer sonuçlara göre daha az çıkmış.

Bu oyuncu testinin erkek/kadın olarak ayrılmasında genel olarak eşit dağılım görülürken sadece philantropist yani diğer oyunculara yardım konusunda kadınlar erkeklere göre %15’ten %30’lara kadar 2 kat daha çok çıkmışlar.

Testin sonuçlarında yaş içinde genel olarak 2-3 unsurda bir dramatik değişiklik gözükmekte. Turuncu olan philantropist yani hayırseverlik 40 yaş öncesi çok ilgi çekici değilken, sosyal kurgu o dönemde çok daha eklenmesi gereken bir unsur. Sosyallik, özgür ruh ve görevseverlikte yaş grupların dramatik bir fark gözlemlenemezken “ödülsever – player” 40 yaş altı için yine daha tercih edilebilir gibi, 40 yaş üstünde devamlı oranı azalmakta.

Korelasyon yani birbiriyle oranlı giden ya da ters gidenlerde de koyu mavi olan -0.44 ile Sosyal ile Özgür Ruhluların korele bir şekilde ters olduklarını, özgür ruhlu olanların diğer oyuncuları çok ilgilenmediğini çıkarabiliriz. Aynı şekilde sosyal ama philantropist yani hayırseverlerin de 0.20 ortak duyguların olduğunu söyleyebiliriz.

Türk oyuncu testlerinin diğer cinsiyet, yaş ve ülkeye göre HEXAD motivasyonlarındaki farklılıkların bir özeti:

Socializer/ Sosyalleşme : Türk katılımcılar genellikle çoğu yaş ve cinsiyet grubunda İngiliz meslektaşlarından biraz daha yüksek puanlar gösteriyor.
Daha genç gruplar (17 veya altı) daha yaşlı gruplara kıyasla sosyal bağlantılara daha fazla yönelme eğiliminde oluyor.

Freespirit/Özgür Ruh: Puanlar ülkeler arasında oldukça tutarlı, ancak daha genç yaş grupları yine biraz daha yüksek özerklik ve yaratıcılık tercihleri ​​gösteriyor.Kadınlar her iki dilde de bu boyutta erkeklerden biraz daha yüksek eğilim gösteriyor.

Achievers/Başaranlar: Demografik özellikler arasında dikkat çekici derecede tutarlı, sadece daha yaşlı yaş gruplarında ve Türk katılımcılar arasında küçük artışlar var.

Philantropist / Hayırsever: İngiliz katılımcılar fedakarlıkta Türk katılımcıları biraz geride bırakıyor, ancak farklar asgari düzeyde. Daha yaşlı gruplar (30+) bunu daha genç katılımcılardan daha fazla önemsiyor, bu da olası bir olgunluk odaklı tercihi yansıtıyor.

Player/Oyuncu: Türk katılımcılar marjinal olarak daha yüksek puan alıyor, bu da Türkiye’de dış ödüller için biraz daha güçlü bir motivasyon olduğunu gösteriyor. Daha genç katılımcılar ve erkekler ödül odaklı davranışa biraz daha güçlü bir eğilim sergiliyor.

Distruptor/Bozguncu: En büyük fark: İngiliz katılımcılar çoğu demografide belirgin şekilde daha yüksek bir bozulma ve yenilik eğilimi gösteriyor. Erkekler bu türe kadınlardan biraz daha yatkın ve puanlar yaşla birlikte artma eğiliminde.

Önemli Çıkarımlar:
Ülke (Dil)
: Türk katılımcılar sosyal ve yapılandırılmış motivasyonlara (Sosyalleştirici, Oyuncu) doğru eğilirken, İngiliz katılımcılar bireysel veya sistem değiştiren eğilimleri (Özgür Ruh, Bozguncu) tercih ediyor.

Yaş: Genç gruplar yaratıcılığa ve sosyal etkileşime öncelik verirken, daha yaşlı gruplar amaç ve sistem değişikliğine değer veriyor.
Cinsiyet: Kadınlar daha çok ilişki ve özerkliğe (Sosyalleştirici, Özgür Ruh) doğru eğilirken, erkekler ödüllere ve yeniliğe (Oyuncu, Bozguncu) doğru eğiliyor.


Bu, kültürel ve demografik faktörlerin motivasyonel itici güçleri nasıl etkilediğine dair dinamik bir resim çiziyor ve bu, oyunlaştırma stratejilerini uyarlamak için paha biçilmez olabilir.

Daha fazlasını keşfetmek için orijinal promt: https://chatgpt.com/share/675039e7-d208-800b-b032-5eee58dccd7a

User Type bilgilerine erişimi olan “Gamification Talk to the Ninja Monkey” chatgpt’si. https://chatgpt.com/g/g-67483961fcac8191b2a825c86ba920a1-gamification-talk-to-the-ninja-monkey

“The Gamification Design Handbook – Even Ninja Monkeys Like to Play” kitabının Gamfed Türkiye gönüllüleri tarafından çıkaralım özeti : https://oyunlastirma.co/makale/10101/

Andrzej Marcewski ile Ercan Altuğ Yılmaz Gamification Europe 2025 için Londra’da buluştular. Ercan Altuğ Yılmaz’ın Türkiye milli takım forması hediyesini de giyen ve fotoğraf çektiren Andrzej “The Gamification Design Handbook – Even Ninja Monkeys Like to Play” kitabını Gamfed Türkiye desteğiyle 2025’te türkçe yayınlamak üzere heyecanını da paylaştı. Çok değerli ve kurumlara yönelik özel MIT Press, Swift Publishing gibi yayınevlerinin kitaplarını çeviren Mindset Institute ile anlaşılan kitap 2025 bahar aylarında raflarda olacak. https://www.kitapyurdu.com/yayinevi/mindset-institute-/11621.html

Referans makale : https://medium.com/gamifieduk/some-ai-insights-into-the-hexad-user-types-4bbfee737411

Ercan Altuğ Yılmaz / İrem Damla Şimşek – Gamfed Türkiye

İlgili Makalelerimiz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir