Dijital Oyun Tasarımı süreçleri için bir fikir ve fiziksel prototiple başlayan devamında dijital bir prototiple devam eden bir süreç mevcuttur. Bazı adımlar hızlı geçer bazı adımlar tamamıyle birleşebilir ancak en çok tekrar eden ve önemli adım bittiğinden emin olduğumuzda oyuncu testleridir. “Playtesting” olarak da adlandırılan bu aşama için Gamfed Türkiye olarak geliştirdiğimiz dijital oyunlar için 20 adımlık bir liste çıkardık sizle paylaşmak istedik.
- Yönetici Özeti
- Oyun Mekanikleri Testi
- Settings Menüsü Testi
- İnternet Kapalı/Açık Testi
- In-App Purchase ve Subscription Testi
- Interstitial, Rewarded ve Banner Ad Testi
- Animasyon Testi
- Ses ve Müzik Testi
- Loading Menüsü Testi
- Tutorial Testi
- User Interface (UI) Objeleri Testi
- Text’lerin Kontrolü
- Çözünürlük Testi
- Game Art Testi
- Difficulty Testi
- Performans Testi
- Kesinti Testi
- Game Economy Testi
- Ekstra Test
- Sonuç
1-) Yönetici Özeti :
Tüm detay raporun özeti olacak şekilde test edilen gün,süre,katılımcı ve bulunan hataların minör ve major olarak ayrıldığı bir yönetici özet ekranı:
Örnek : 5 – 18 Eylül tarihleri arasında, toplam 16 kişi tarafından, 8 farklı cihaz kullanılarak yapılan oyun testinin detaylı raporudur. Android cihaz sahipleri APK version 0.6.5 test ederken, Apple cihaz sahipleri de Test Flight version 0.6.3 (0) test etmiştir.
Test edilen gün sayısı: 13 Gün
Toplam test zamanı: 15 Saat
Başarılı Test eden kişi sayısı: 16
Test cihazları: Android ve iOS (iPhone, Xiaomi, Huawei, Casper)
Test sonucu bulunan major hata sayısı: 7
Test sonucu bulunan minor hata sayısı: 77
2-) Oyun Mekanikleri Testi :
- Oyunun her noktasında (Main Menu, Settings, Gameplay vb.) Tap, Hold, Swipe, Drag vb. mekaniklerin doğru şekilde çalışması
- Parmağın dokunduğu nokta ile dokunulan objenin ekranda görünen konumunun aynı olması
3-) Settings Menüsü Testi :
- Ana Menu’deki Ayarlar ikonuna basıldığında Ayarlar Menüsünün açılması
- Gameplay’deki Ayarlar ikonuna basıldığında Ayarlar Menüsünün açılması
- Açıkken Ses butonununa basıldığında sesin kapanması
- Kapalıyken Ses butonununa basıldığında sesin açılması
- Açıkken Müzik butonununa basıldığında sesin kapanması
- Kapalıyken Müzik butonununa basıldığında sesin açılması
- Titreşim ikonuna açıkken basıldığında titreşimi kapatması
- Titreşim ikonuna kapalıyken basıldığında titreşimi açması
- Gizlilik Politikası (Privacy Policy) ve Şartlar ve Koşullar (Terms & Conditions) butonlarına basıldığında doğru linke yönlendirmesi
- Bizi Puanla (Rate Us) butonunun mağaza linkine yönlendirmesi
- Paylaş (Share) butonuna basıldığında paylaşım seçeneklerinin çıkması
- Bizi Takip Et (Follow Us) butonuna basıldığında oyunun sosyal medya hesabına yönlendirmesi
4-) İnternet Kapalı/Açık Testi :
- Oyun internet kapalıyken oynandığında temel fonksiyonlarının çalışması
- Oyunu internet bağlıyken başlattıktan sonra, internet kapatıldığında temel fonksiyonlarının çalışmaya devam etmesi
5-) Oyun-içi Satın Alım (In-App Purchase) ve Abonelik (Subscription) Testi:
- Oyun içindeki tüm satın alım öğelerinin sorunsuzca çalışması
- Satın alım yapıldığında oyuncuya geri bildirim vermesi
6-) Reklamlar (Interstitial, Rewarded ve Banner Ad )Testi :
- Interstatial reklamların doğru yerlerde çalışması ve reklam bitiminde oyuna kaldığı yerden geri dönmesi
- Rewarded reklamların doğru yerlerde çalışması ve reklam bitiminde oyuna kaldığı yerden geri dönmesi
- Banner reklamların doğru yerlerde çalışması ve reklam bitiminde oyuna kaldığı yerden geri dönmesi
- Reklam çalışıyorken oyundan çıkıp geri girildiğinde reklam tamamlanmamış olduğu için oyuncuya ödülün verilmemesi
7 -) Animasyon Testi:
Oyun içindeki animasyonların doğru yerde, doğru zamanda ve doğru şekilde çalışması
8 -) Ses ve Müzik Testi :
Seslerin ve müziklerin olması gereken yerde ve zamanda, ideal ses seviyesinde çalışması.
9 -) Loading Menüsü Testi:
- Yükleme çubuğu (Loading bar)’ın yüklenmesinde herhangi bir hata oluşmaması
- Yükleme çubuğu (Loading bar)’ın yüklenme süresinin oyuncuyu sıkacak kadar uzun olmaması
10-) Tutorial Testi:
Oyuncunun oyunu öğrenmesini sağlayacak ve oyun deneyimini bozmayacak şekilde tanıtım (Tutorial)’ların çalışması.
11-) User Interface (UI) Objeleri Testi :
- Tüm kullanıcı arayüzü (UI) objelerinin doğru şekilde çalışması
- Ekranların veya panellerin üst üste binerek okunabilirliği ve deneyimi bozmaması
12-) Text’lerin Kontrolü:
Türkçe ve İngilizce metinlerde herhangi bir hata (yazım yanlışı, anlatım bozukluğu, noktalama işaretleri vb.) olmaması
13-) Çözünürlük Testi :
- Oyundaki hiçbir öğenin telefon ekranının dışına taşmaması
- Çentikli telefonlarda, oyundaki hiçbir öğenin çentik tarafından kapatılmaması
- Tüm metin objelerinin rahat okunabilir boyutta olması
- Görsel öğelerin çözünürlüğünün net olması
14-) Game Art Testi:
Oyun sanatının (Game art’ın) tutarlı olması (oyundaki tüm görsel öğelerin sanat bütünlüğünü koruması)
15-) Difficulty Testi :
- Oyun zorluğunun makul olması (o türe (genre’ya) alışkın birinin hiç can kaybetmeden geçebilecek zorlukta olması)
- Zorluk eğrisi nasıl yapılandırılmış? Bölümler arasındaki zorluk seviyesi uygun mu?
16-) Performans Testi :
Oyunun akıcı bir şekilde çalışması; herhangi bir yerde donma, kasma, çökme (crash) vs. yapmaması
17-) Kesinti Testi :
Oyun esnasında arama gelirse, oyuncu bildirim çubuğunu açarsa veya farklı şekilde oyun kesintiye uğrarsa oyuna dönüldüğünde kaldığı yerden devam ediyor olması.
18-) Game Economy Testi :
Oyun içindeki ekonomi iyi kurulmuş mu? Makul bir ilerleyiş (progress) var mı?
19-) Ekstra Testler :
Bu konular haricinde göze batan, iyileştirilmesi iyi olacak öneriler. (Gece modu, diğer oyunlardan öneriler vs)
20-) Sonuç:
Tüm detaylar buraya eklenir.
Senem Aksakal – Ercan Altuğ Yılmaz / Gamfed Türkiye