Dikkat dağıtıcı unsurların bol olduğu ve ertelemenin baskın olduğu çevrimiçi çalışma dünyasında, Focusmate üretkenlik ve sorumluluğun dikkat çeken aracı olabilir. Bu yenilikçi çalışma aracı ve çevrimiçi topluluk, tek bir amaç göz önünde bulundurularak tasarlanmıştır. Kullanıcıların görevlerinde kalmalarına ve hedeflerine bağlı kalmalarına yardımcı olmak.
Focusmate’in yaklaşımının özünde, kullanıcıları 25, 50 veya 75 dakikalık odaklanmış aralıklar ve ardından kısa dinlenme aralıkları boyunca yönlendiren, zamana göre ayarlanmış Pomodoro tekniği vardır. Bu aralıklar sırasında kullanıcılar, yine bir göreve odaklanan rastgele atanmış bir ortakla (Buddy) eşleştirilir. Görüntülü arama ve sohbeti kullanan katılımcılar, sessizce işlerine başlamadan önce hedeflerini hızla belirler. Oturumun sonunda, kullanıcılar ilerlemelerini gözden geçirmek için geribildirim verir. Başka bir kişiyle ortaklaşa çalışmak kullanıcıların çevrimiçi dünyaya nüfuz eden birçok dikkat dağıtıcı şeye boyun eğme olasılığını düşürebilir.
Temel özelliklerine ek olarak Focusmate, kullanıcıların doğru yolda kalmasına yardımcı olmak için bir dizi tamamlayıcı seçenek sunar. Bunlar arasında hedef belirleme, zaman takibi ve kullanıcıların birbirine bağlanıp destek olabilecekleri bir topluluk forumu yer alır.
Özet olarak Focusmate, kullanıcıların hedeflerine bağlı kalmaları ve odaklanmaları için sağlam bir çerçeve sağlayarak dikkat dağıtıcı unsurları azaltır ve üretkenliği artırır.
Focusmate Nasıl Kullanılır?
Focusmate’in arayüzü kullanımı çok basittir. Programa ilk girdiğinizde önünüze bir haftalık program takviminiz görünür. Bu sayfada saatleri ve günleri görebilirsiniz. Öncelikle çalışma aralığınızı 25-50-75 dakika seçmelisiniz.
Burada çalışacağınız kişi rastgele atanır ve dünyanın herhangi bir yerinden katılabilir. Ayrıca, çalıştığınız kişilerin profillerini ziyaret edebilir ve favorilere ekleyebilirsiniz. Favoriye eklediğiniz kişiler, istedikleri süre boyunca çalışma aralıklarınızı görebilir ve birlikte çalışabilirsiniz.
Ayrıca, çalıştığınız kişilerin profillerini ziyaret edebilir ve favorilere ekleyebilirsiniz. Favoriye eklediğiniz kişiler, istedikleri süre boyunca çalışma aralıklarınızı görebilir ve birlikte çalışabilirsiniz.
Son olarak, diğer kullanıcılar da sizin profilinizi ziyaret edebilir. Profilinizde, katıldığınız toplam oturum sayısı ve sizinle ilgili diğer bilgiler yer alır.
Focusmate Bir Oyunlaştırma Uygulaması mı?
Verimlilik araçları alanında, Focusmate ve oyunlaştırma doğrudan ilişkili görülmemesine rağmen örtüşen çıkarları vardır. Oyunlaştırma, oyun benzeri özelliklerin iş veya eğitim gibi oyun dışı senaryolara entegrasyonuyla ilgiliyken, Focusmate ise odaklanma ve verimliliğe yardımcı olmak için insan bağlantısını kullanan bir üretkenlik aracını temsil ediyor. Farklılıklarına rağmen, oyunlaştırmanın bazı yönlerinin Focusmate’in kullanıcı katılımını ve ödüllendirme sistemini yükseltmek için kullanılabileceğini belirtmek faydalı olabilir.
Oyunlaştırma, kullanıcılar için görev ve etkinlik deneyimini geliştirmek için puanlar, rozetler, liderlik tabloları ve teşvikler gibi çeşitli unsurları birleştirir. Focusmate ise öncelikle bu oyunlaştırma öğeleriyle doğrudan ilişkili görülmese de, kullanıcılara görevlerini tamamladıklarında veya oturumlar sırasında odaklandıklarında bir başarı ve zafer duygusu sunar. Ek olarak, kullanıcılar hedefler belirleyebilir, ilerlemelerini takip edebilir ve görev tamamlama yolculuklarında motive edici ve ödüllendirici bir duygu yaşayabilirler. Ayrıca, Focusmate destekleyici ve teşvik edici bir kullanıcı topluluğu sunar ve bir gruba ait olma ve akranlarından takdir görme arzusuyla kullanıcı motivasyonunu artıran bir sosyal oyunlaştırma biçimi sağlar.
Eğer Octalysis Oyunlaştırma Çerçevesi’ni ele alırsak;
Octalysis oyunlaştırması, kullanıcıların ilgisini çeken, motive edici ve ödüllendirici oyunlaştırılmış deneyimler tasarlamak için bir çerçevedir. Bu çerçeve, insan davranışını etkileyen sekiz temel güdüye dayanan, sosyal etkileşim arzusu, başarma ihtiyacı, sahip olma, negatif duygular gibi unsurları içermektedir.
Her ne kadar Focusmate, Octalysis oyunlaştırma çerçevesiyle doğrudan bağlantılı olmasa da, Octalysis’in temel ilkelerinin bazılarıyla ortak bir temele sahip olduğunu ifade edebiliriz. Bunu göstermek için, bazı örnekleri inceleyebiliriz:
Birincisi; Core Drive 2: Gelişim ve Başarı – Focusmate, kullanıcılara görevlerini tamamladıklarında ve oturum boyunca odaklanmayı sürdürdüklerinde bir tatmin ve başarı duygusu aşılar.
İkincisi, Core Drive 3: Yaratıcılığın ve Geri Bildirimin Güçlendirilmesi – Focusmate’in destekleyici kullanıcı topluluğu, kullanıcıların motive ve yaratıcı kalmalarını sağlayan ve böylece odaklarını ve üretkenliklerini destekleyen bir geri bildirim döngüsü sunar.
Üçüncüsü, Core Drive 5: Sosyal Etki ve İlişki – Focusmate’in oturumlar sırasında kullanıcıları rastgele ortaklarla eşleştirme şeklindeki benzersiz özelliği, üretkenlik aracına sosyal bir boyut ekleyerek kullanıcılar arasında bir ilişki ve sosyal etki duygusunu kolaylaştırır.
Genel olarak, Focusmate, Octalysis oyunlaştırma çerçevesini açık bir şekilde kullanmasa da, çerçevede tanımlanan temel dürtülerle uyumlu bazı oyunlaştırma unsurlarını bünyesinde barındırır. Focusmate, bu temel güdülere odaklanarak üretkenliklerini artırmak ve hedeflerine odaklanmak isteyen kullanıcılar için daha ilgi çekici ve motive edici bir deneyim sağlayabilir.
Yazar: Ali ŞEN
Mersin Üniversitesi psikoloji mezunudur, Rehabilitasyon merkezlerinde ve belediyelerde psikolog olarak çalışmıştır. Daha sonra Erciş Toplum Sağlık Merkezi’ne psikolog olarak atanmış, danışmanlık yapmış ve bağımlılık projelerinde eğitmen olarak çalışmıştır. Bu süreçte, Hasan Kalyoncu Üniversitesi’nde klinik psikoloji okumuştur ve aynı yıl İstanbul Üniversitesi adına University of Sheffield’den kabul alarak Occupational/Organisational Psychology alanında eğitim almıştır. Kendisini oyunlaştırma/serious games alanlarına yöneltmiş ve University of Plymouth’da oyunlaştırma ve motivasyon alanında doktora eğitimine devam etmektedir. Güncel olarak terapi eğitimleri alıp psikoloji uygulamalarını web tabanlı ve bilgisayar tabanlı teknolojilere çevirmeyi hedeflemektedir. Son bir yılda Togo’da oyun geliştirme ve oyun tasarımcısı olarak eğitimini tamamlamış ve şu anda 2 yıllık bir bilgisayar programcılığı eğitimine devam etmektedir.