“Salt deneyim bilgiyi yaratamaz. Öğrenme ise aktif bir süreç içinde olduğunda daha etkilidir. İkisinin arasında dengeyi sağlamak, eğitimcinin en önemli görevidir.”
Kurt Z. Lewin
Eğitim ve sunumlar için bir oyun rehberi niteliğindeki kitap, ilk olarak eğitim oyunlarını hazırlarken göz önünde bulundurulması gereken genel geçer 10 kuralı hatırlatmakla selamlıyor okuyucuları:
1)Oyunun bir hedefi olmalı
2)Oyunlar mekana uygun seçilmeli
3)Yaratıcı düşünce: Oyunu kişiye/kuruma özel hale getirerek özgünlük yaratılmalı
4)Kısa ve doğru seçimler yapılmalı: Oyunun süresi ve karmaşıklık derecesi katılımcıya göre ayarlanmalı.
5)Düşük riskli aktiviteler: Oyun seçiminde riskler (yaralanma vb.) mümkün olduğu kadar azaltılmalı.
6)Hazırlık: Oyun ile ilgili ön simülasyonlar yapılarak yaşanabilecek farklı sonuçlara karşı tedbirli olunmalı.
7)B planı: Her türlü terslik açısından alternatifler olarak B, hatta C planı yapılmalı.
8)İtirazlara hazırlık: İtirazlara hazırlıklı yapılarak eğitimcinin konfor aralığı genişletilmeli.
9)Mesaj hatırlanmalı, oyun değil!: Eğitim sonunda ana mesaj ve çıkarılacak ders hatırlanmalı.
10)Oyunun değerlendirilmesi: Oyunun vermek istediği mesaj sorgulanmalı ve katılımcıların oyunun uygulanışı ile ilgili geri bildirimleri alınmalı. Çoğu oyunun katılımcıların geri bildirimleri sayesinde özgün halinden mükemmel haline ulaştığı unutulmamalı.
Yukarıda sunulan 10 kurala ek olarak, spesifik oyunlar okuyucu ile buluşturulmadan önce duyuların belleğimize katkıları Vladimir Nabokov’un şu sözü ile hatırlatılıyor okuyucuya:
“Geçmişi başka hiçbir şey bir koku kadar mükemmel canlandıramaz.”
İnsan, okuduğunun %20, işittiğinin %30, gördüğünün %40, okuduklarını bizzat anlattığının %50’sini hatırlarken, uygulama sonucunda hatırlama oranı %60’tır. Tüm duyu organlarına hitap eden uygulamalarda ise hatırlama oranının %90 civarında olduğu bilinmektedir.
Topluluk önünde yapılacak her türlü sunumda, verilecek mesajın uzun süre hatırlanması için olabildiğinde çok duyudan yararlanmak faydalı olabileceği için, kitapta sunulan oyunların hangi duyulara hitap ettiği hem tablo halinde hem de her oyunun başköşesinde belirtiliyor.
Rehber niteliğindeki bu kitapta 69 adet oyun, “ısındırma oyunları”, “iletişim oyunları”, “takım çalışması oyunları”, “problem çözme ve farklı bakış açısı oyunları” ve “stres yönetimi oyunları” isimli gruplar altında özet, hedefler, malzemeler, süre ve yönergeleri ile birlikte sunulmaktadır. Ayrıca okuyuculara sunulan oyunları özgünleştirebilmeleri için her oyuna özgü yorum ve çeşitlendirme ipuçları da verilmektedir. Kitap içerisinde sunulan oyunlar incelendiğinde ise hem adı hem de hedefi ve uygulanışı ile dikkat çeken oyunlar karşımıza çıkıyor:
*Kim Ki?:
Katılımcıların isimlerinin yazılı olduğu objeler yoluyla tanışmalarını amaçlayan bir ısındırma oyunudur. Keçe uçlu kalemler ve balonlar ile uygulanabileceği gibi farklı materyaller de kullanılabilir. Süresi yaklaşık 10 dakika olan bu oyun, görme-işitme-dokunma-koklama-tat alma duyularının her birine hitap edebilecek nitelikte olup, özellikle daha önceden tanışmayan katılımcı grupları için uygundur.
*Asansörde Tanıştık:
Katılımcıların kısa sürede kendilerini tanıtmaları için uygulanan bir başlangıç ve ısındırma oyunudur. Uzun şömine kibritleri ile 5 dakikalık sürede uygulanabilen bu oyun, görme-işitme-dokunma-koklama duyularına hitap edebilecek nitelikte olup, özellikle kalabalık katılımcı gruplarında tek tek tanışmanın uzun zaman alacağı etkinliklerde kullanıma uygundur.
*Patlamış Mısır Sever Misiniz?:
Patlamış mısır metaforunu kullanarak katılımcıların takım çalışması ve liderlik konularında fikir üretmesini ve yorun yapmasını özendiren bir oyundur. Yaklaşık 10 dakikalık sürede, mısır patlatma makinesi, 100 gr mısır, derince bir kap ve küçük bir kase ile oynanan bu oyun, görme-işitme-dokunma-koklama-tat alma duyularının her birine hitap ederek takım çalışması ve liderlik üzerine etkili ve kalıcı mesajlar verebilmektedir.
*Marslı İle Kim Anlaşabilir?:
Net, kısa ve doğru geri bildirimlerin iletişimi nasıl kolaylaştırdığını vurgulayan eğlenceli bir oyundur. 30 dakikalık sürede, 1 kişilik çay seti, tek kullanımlık hazır kahve poşetleri, sallama çay poşetleri, sıcak su dolu porselen/cam demlik, süt dolu porselen/cam sütlük, 1 bardak soğuk su, peçetelik, servis masası ve sandalye ile oynanmaktadır.
Adı üstünde Marslı!, çay ve kahve yapma kültürüne yabancı olduğu için net ve kısa talimatlarla kurulan iletişim ile istenen yönde hareket edecektir.
Yukarıda kısaca sunulan oyunlar dışında, ismi ile de dikkati üzerine çeken ve eğlenceli oyunlar (Tarifeli Seyahatin Gözleri Bağlı Yolcuları, İkna Et, Geri Al!, Hassas Terazi, Stres Düzeyleri vb.) ile dolu bu kitap okuyucusuna eğlenerek öğrenme ve öğrenmeyi kolaylaştırıp kalıcılaştırma fırsatı sunuyor.
Bu kitap özeti Gamfed Türkiye gönüllülerinden Nagihan İlaslan tarafından kaleme alınmıştır.