Klan, birbirine bağlantılı olan kişilerin ortak çıkarları ve hedefleri için bir araya gelmesiyle oluşan topluluktur. Çok oyunculu çevrim içi oyun sektöründe ise basitçe klan, oyunu interaktif bir biçimde oynamak için bir araya gelmiş bir grup oyuncu topluluğudur.
Clash of Clans oyununda, oyuncular global bir sahada kendi köylerini kurarken saldırganlara karşı köylerini korumak için çeşitli savunma mekanizmaları inşa eder, aynı zamanda başka köylere saldırma amacıyla da asker üretirler.
ÖRNEK KÖYLER
Oyunda 50’şer oyuncunun oluşturduğu gruplar bulunmaktadır ve bu gruplara Klan adı verilmektedir. Oyunda herhangi bir klana üye olma zorunluluğu bulunmamaktadır. Fakat yeterince gelişmek , Dünya haritasında boy göstermek ve başarı sağlamak adına bir klana katılmak kaçınılmazdır.
Bir Klana Katılmak
Bir klana katılmak için yapılması gereken ilk iş köyüne bir klan kalesi kurup seviyesini yükseltmektir.
Daha sonra profilden Klanlar sekmesinden klan ismine göre bir arama, ya da Gelişmiş Seçenekler ile Savaş Sıklığı, Klan Konumu, Klan Puanı ve üyelerden beklenen minimum seviye gibi kriterler filtrelenerek oyuncu kişiliğine uygun bir klan araması yapılabilir.
Buradan aynı zamanda mevcut klan üyelerinin seviyeleri ve klan beyanları gibi faydalı bilgilere ulaşılabilir, doğru klan seçilip hızla ilerlenebilir.
İyi şanslar!
Klan Savaşları bir klan içinde olmanın büyük bir parçasıdır, bu nedenle Savaş Sıklığı ihtiyaçlara uygun şekilde daraltılmalı ve uyum sağlanılabileceğinden emin olunmalıdır.
Yeni Bir Klan Kurmak
Herhangi bir klana katılmak istemeyen oyuncu yeterli derecede altın ile kendi klanını kurarak, ortak sohbet alanından veya özel mesaj yoluyla klanına üye davet edebilmektedir.
Klan İsmi: Pek çok insanın üzerine fazla düşünmediği fakat önemli olan şeylerden biri orjinal bir klan ismi seçmektir. Bunun önemli olmasının sebebi klan isminin, bir ismi temsilen hareket eden takım oyuncularının klana bağlılığını oldukça etkilemesidir.
Klan Sembolü: Göz zevkine ya da klan adına göre en uyumlu sembol seçilir. Klanı oluşturduktan sonra bile sembol her zaman düzenlenebilir.
Klan Açıklaması: Diğer insanların klan hakkında fikir edinebilmeleri adına görünmesi istenen tanımlama girilir. Genellikle tamamen yeni bir klan oluşturulduğunda aşağıdaki gibi tanım görülebilir.
Yeni bir klan kurduk, yeni üyeler alıyoruz! Klanda kalmak için sezon başına 500 bağış yapmalısınız.
Klan Türü: Klanlarda üç farklı katılım türü vardır.
- Herkese açık
- Yalnızca Davetle
- Kapalı
Klanı herkese açık durumda başlatılmak istenirse, bu şekilde katılmak isteyen üyeler, herhangi bir onay talebinde bulunmadan hemen katılabilirler. Unutulmamalıdır ki, yeni bir başlangıç yapıldığında yeni üyeler istenir. Klan ister 12 Seviye, ister 80 Seviye olsun.
Kupa Gereksinimleri: Oyuncuların klana girebilmeleri için gerekli minimum kupa sayısı belirtilir. 600 gibi düşük bir kupa sayısı gereksinimi ile oyunda başarısız kişiler dışında hemen hemen herkes katılabilir.
Klan Etiketleri: Klanın tarzına göre bilgi etiketleri eklenerek doğru oyuncuların bulunması sağlanabilir.
Üye Alımı: Klan için bir slogan hazırlanabilir ve bu slogan global sohbette paylaşılıp, yeni oyuncular üye alımından haberdar ve teşvik edilebilir. Fakat, spam nedeniyle rapor edilme ihtimaline karşı bunu kısa sürede çokça tekrarlamak kötü bir fikirdir.
Klan Mekaniği ve Hiyerarşi
Başarılı bir klan altyapısı meydana getirmek için bir klan kurulurken iskelet oluşturulması şarttır. Savaş yönetebilecek, klan üyelerine liderlik edebilecek, klana üye alımı yapabilecek, üyeler arasındaki ilişkileri yönlendirebilecek ve tüm bu görevlerin doğru şekilde yerine getirildiğini kontrol edebilecek tecrübeli oyuncular bulmak gereklidir.
Bununla birlikte yönetim kadrosu da dahil olmak üzere, her gün Dünya haritası üzerinde bir adet aktif takım oluşturabilecek kadar oyuncu sayısı gerekmektedir. Her oyuncunun aktif olmasını ve her klan savaşı tankını garajında bulundurması beklenemeyeceği için, yönetici kadrosu dahil ortalama olarak yirmi beş veya otuz kişilik bir kadro olmaksızın bu başarıyı sağlamak zordur.
Klanlarda, bir “Leader”(Klan lideri), klan liderinin atama inisiyatifinde olmak kaydıyla birden çok sayıda “Co-Leader” (Yardımcı Lider) ve onun altında da “Elder” (Büyük)olarak rütbelendirilen klan büyükleri ve diğer oyuncular olan “Members” (Üyeler) bulunmaktadır. Her bir rütbe, istisnalar dışında, bir alttaki rütbeyi düşürebilir ya da terfi ettirebilir.
Leader (Klan Lideri): Bu, klanı kontrol eden oyuncudur, liderler aşağıdaki 3 sıradaki tüm oyuncuları atma gücüne sahiptir ayrıca üyeleri terfi ettirebilir, davet edebilir ve klan postası gönderebilirler. Uzun zamandır bilinen güvenilir sadık oyuncular, bütün bir klanı yönetme yeteneğine sahiptir ve onun sorumluluğundadır.
Co-Leader (Yardımcı Lider): Yardımcı liderler, büyüklerden ve üyelerden çok daha fazla güce sahiptir. Büyükleri ve üyeleri klandan atabilir, davet edebilir, terfi ettirebilir ve klan postası gönderebilirler. Yardımcı liderler neredeyse bir liderin sahip olduğu güce sahiptir. Liderler, yardımcı liderleri terfi ettirebilirler.
Elders (Klan Büyükleri): Büyükler üyelerden daha fazla güce sahiptir. Klana yeni insanlar davet edebilir ve mevcut üyeleri klandan atabilirler. Fakat terfi ettiremezler. Büyükler, Yardımcı Liderler ve Liderler tarafından kovulabilir.
Member (Klan Üyesi): Bu, bir klandan alabileceğiniz en düşük rütbedir ve bir klana ilk katıldığınızda varsayılan rütbedir. Üyelerin insanları terfi ettirme, insanları atma, davet etme gücü yoktur ve üye sıralamasının üzerindeki 3 rütbenin tümü tarafından atılabilirler. Üyeler klandaki diğer oyuncularla sohbet edebilir, bağış talep edebilir ve bağışta bulunabilirler.
Klan Dinamiği
Klan Gereksinimleri: Klanlar, bir oyuncunun karşılaması gereken belirli bir ustalık seviyesi veya başvuru sürecinin bir parçası olarak görevlerin tamamlanması gibi giriş gereksinimlerine sahip olabilir.
Bir klanı yönetirken, klanın büyüme aşamasında bazı gereksinimler belirlemek gerekir. Elbette ilk başta gereksinimler düşük tutulabilir, ancak zaman geçtikçe klana yeni alımlar ve mevcut üyelerin klanda kalması için yeni gereksinimler belirlemek gerekir. İnsanların klanlarına yaptıkları bazı gereksinimler köy seviyesine bağlıdır. Örneğin;
“Klanımıza katılmak için lvl 65 ve üzeri olmalısınız, bu şu andan itibaren klanımız için belirlediğimiz şarttır.“
Katılma şartlarının yanı sıra, klandan kalma şartlarını da belirlemek gerekir, örneğin üyelerin bir sezonda bağışlaması gereken bir miktar bağış ayarlanabilir.
Bazen klanlarda klan kurallarını çiğneyen, her sezonun gereksinimlerini karşılamayan ve hiç aktif olmayan üyeler bulunabilir. Bu durumda daha iyi üyeler bulmanın zamanı gelmiştir. Çoğu klan, kuralları çiğneyen üyeleri atmaktadır.
Klan savaşları: Dünya haritasında moral ve heyecan yaratabilecek basit klan savaşları yapılması takımı motive edecek, ekip ruhunu arttıracak, güçlendirecek ve gerçek klan savaşlarında savaşmaya hazır duruma getirecektir. Bu noktadan sonra artık Dünya haritasında boy göstermek ve başarı sağlamak kaçınılmazdır.
Alt klanlar ve klan ittifakları: Zamanla kazanılan başarılar ve yeni oyuncular ile klan ikinci takımı oluşturacak güce sahip olduğunda yönetici kadrosunu genişletmek şart haline gelir. Bu durumda alt klanlar kurulabilir.
Ayrıca Global sahada dost klanlar bulunabilir ve ittifaklar kurulabilir.
Klan Kazanımları
Asker paylaşımı: Tehlike altında olan bir oyuncu klan üyelerinden asker yardımı talebinde bulunabilmekte ya da aksi durumlarda ihtiyacı olanlara asker desteği sunabilmektedir.
Oyun içi sohbet: Oyun içerisinde Global Sohbetten dünya üzerindeki online oyuncularla sohbet edilebilirken Klan Sohbeti üzerinden de yalnızca klan arkadaşları ile bilgi paylaşımı yapılıp özel sohbetler edilebilir.
Sosyal kanallar: Klanlar ayrıca büyük sosyal kanallarda yeni üyeler toplayabilir, ilgi çekici içerikler oluşturup klan ruhunu eğlenceli bir aktivite ve bilgi paylaşımlı bir platform oluşumu haline getirebilirler. Bu noktada özellikle Discord önemli bir rol oynamaktadır.
Sosyal medya kanallarından birkaç örnek:
Arkadaşlık: Bir klanın en büyük artılarından biri klan üyeleriyle arkadaşlık kurmaktır! Klan arkadaşları ile sohbetler ve tatlı küçük rekabetler oyun oynama sürecini çok daha keyifli hale getirecektir.
Klan Etiği: Başarılı olmak isteyen bir klan, genel olarak örneğin topluluk ortamlarında küfürlü konuşmalara ve argo konuşmalara müsaade etmemelidir. Eğer bir klan yeni ve kaliteli oyuncular kazanmak istiyorsa, sadece maddi olarak başarı yoluyla değil, manevi olarak klanda oluşturulmuş olan atmosfer sebebiyle de bunu yapabilmelidir. Bazı iyi oyuncular, klan aradıkları dönemde başarının yanında eğlenebileceği sıcak bir ortamda aramaktadır. Her ne kadar başarılı olmak için ciddiyet ve disiplin şart olsa da sonuç olarak bir video oyunu olan bu platformda, insanları duygusal olarak kazanmak ve asla klandan ayrılmak istemeyecek mutlu oyuncular haline getirmek, bir klanın en büyük başarılarından biridir.
Klan Psikolojisi: Klan içeren oyunlar bizler için kendimizi tanıyabilmek için birer bilgi kaynağıdır ve kendimize dair belirsizlikleri azaltmamıza yardımcı olurlar. Diğer insanlar tarafından kabul edilme, bir gruba ait olma ve ait olduğu gruplarla arasındaki bağları koruma sosyal bir bağ kurmamızı oyunlarda karşılaşılan problemlerle başa çıkmak grup içinde koordineli ve el birliğiyle hareket ederek bireysel savunmaya göre her zaman daha kolay olmuştur.
Bu nedenle sosyal ilişkilere kabul edilmek ve gruplarda yer almak, tüm kültürlerde gözlemlenen temel bir motivasyon ve ihtiyaçtır bunu hazzın üst noktalarında olan oyun ile harmanlamak klan sistemleri ile mümkündür. Öte yandan, diğerleri tarafından kabul görmemek ve ait olma ihtiyacının karşılanmaması sosyal yaşamda sıklıkla karşımıza çıkan bir durumdur. Görmezden gelinme, yok sayılma, reddedilme kavramlarını içinde barındıran “sosyal dışlanma” bireylerin üzerinde bir dizi davranışsal, duygusal, bilişsel ve fizyolojik etkiye yol açmaktadır. Oluşan bu açık oyuncuların klan içeren oyunları tercih etmesini sağlamıştır.
Klan sistemi içeren oyunlar incelenip diğerlerine göre kıyaslama yapıldığında klan sisteminin bulunduğu oyunlarda içsel motivasyon güdüsünde artış görülmektedir. Oyuncu klan içerisinde kendini de yönetme deneyimine sahip olur ve analitik kavramların pekişmesi desteklenir.
Klan Sistemlerine Octalysis çerçevesinden bakarsak;
1) Epic Meaning ‘Epik Anlam ve Çağrı’
Epik Anlam oyuncunun büyük bir şey yaptığına veya bir şeyler yapmak için “seçildiğine” olan inancıdır. Oyuncunun öncelikle bir Klana kabul edilmesi ardından zamanının çoğunu klanı geliştirmeye veya klan için bir şeyler yaratmaya adaması bunun örneğidir.
2) Accomplishment ‘Gelişim ve Başarı’
Gelişim ve Başarı, ilerleme kaydetmenin, becerilerin geliştirilmesinin ve nihayetinde zorlukların üstesinden gelmenin dahili dürtüsüdür. Buradaki “meydan okuma” kelimesi çok önemlidir, çünkü meydan okumasız bir liderlik tablosu anlamlı değildir. Bu bağlamda oyun içerisinde klan sıralamaları ve global çapta düzenlenen Klan Savaşları önem arz etmektedir.
3) Empowerment ‘Yaratıcılık ve Geri Bildirim’
İnsanlar sadece yaratıcılıklarını ifade etmenin yollarına ihtiyaç duymazlar, aynı zamanda yaratıcılıklarının sonuçlarını görebilmeleri, geri bildirim alabilmeleri ve karşılık verebilmeleri gerekir. Örneğin oyunda başarılı olmanın en önemli faktörlerinden biri olan köy tasarımı konusunda Klan Üyeleri birbirlerine geri bildirimler vererek yaratıcılığı tetikleyebilir. Aynı zamanda Klan içi yapılan dostluk mücadelelerinin analizleriyle de ilerleme kaydedebilirler.
4) Ownership ‘Sahiplik’
Bu, kullanıcıların bir şeye sahip olma hissiyle motive oldukları dürtüdür. Bir oyuncu sahipliği hissettiğinde, sahip olduğu şeyi daha iyi hale getirmek ve daha çok sahip olmak ister. Oyuncunun klanını özelleştirmek ve geliştirmek için hatta klanını En İyi Klanlar listesinde yükseltebilmek için harcadığı zaman ve emek otomatik olarak ona daha fazla sahip çıktığını ortaya koyar.
5) Social Influence ‘Sosyal Etki ve İlişki’
Bu dürtü, akıl hocalığı, kabul, sosyal tepkiler, arkadaşlık, rekabet ve kıskançlık dahil olmak üzere insanları yönlendiren tüm sosyal unsurları içerir. Bir Klana üye olunduğunda klan arkadaşları ile sohbet edilebilir, rekabet edilebilir, onların inşa ettikleri köyler ziyaret edilebilir ve zorlu bir görevi başarırken sosyal etkinin gücünden faydalanılabilir.
6) Scarcity ‘Azlık’
Bireylerin sahip olmadıkları bir şeyi istemeleri onları istedikleri şeye ulaşma konusunda motive eder. Burada bir klana katılmak için koyulan gereklilikleri ele alırsak oyuncuda şartları sağlamak adına ortaya çıkan dürtüyü gözlemleyebiliriz.
7) Unpredictability ‘Öngörülemezlik ve Merak’
Bilinmeyeni keşfetme konusundaki teşvik edici unsurdur. Genelde bu, daha sonra ne olacağını öğrenmek istemekten kaynaklanan zararsız bir dürtüdür. Özellikle Klan Savaşları döneminde liderlik ve skor tablolarını takip etmek bir klan üyesi sıfatıyla savaşa girmek ve kazanılacak ödülleri beklemek merak unsurunu tetikleyip oyuncuyu teşvik etmektedir. Ayrıca Klan içi hiyerarşi piramidinde yükselme isteği ve statü merakı da oyuncu motivasyonunu yükseltmektedir.
8) Avoidance ‘Kayıp ve Kaçınma’
Bu temel dürtü, olumsuz bir şeyden kaçınmaya dayanmaktadır. Küçük ölçekte, önceki çalışmaları kaybetmekten kaçınmak olabilir. Daha büyük ölçekte, şu ana kadar yapılan ve kazanılan her şeyin yararsız olduğunu kabul etmekten kaçınmak olabilir. Klan yöneticileri Klanda aktif üye sayısını stabilde tutabilmek adına günlük minimum bir süre şartı koyabilirler. Eğer bir üye beklenilen aktifliği sağlayamazsa klan yöneticileri ya da büyükler tarafından klandan atılabilirler. Üyeleri aktif kalmaya iten de işte bu kaçınma dürtüsüdür.
Özlem Neriman GÖK
2017 yılından beri mesleği olan mimarlık ve ilgisini çeken ne varsa keyifle yapıyor. Öncelikle aktif bir Gamfed gönüllüsü olarak oyunları yeterince tanımaya ve analiz etmeye çalışmanın yanında, mesleki tecrübesi ve yeteneklerini oyunlaştırma ve oyun geliştirme alanlarına kanalize ederek 2D ve 3D görselleştirme ile geleceğin sanal mekan tasarımları konusunda yol alıyor.
Çok güzel anlatım olmuş elinize sağlık