Gamfed Türkiye Yazıyor: 2023’de Oyunlaştırma ile Başaranlar

Türkiye’nin tek oyunlaştırma topluluğu Gamfed Türkiye olarak 2019 yılından bu yana ülkemizin oyunlaştırma nabzını tuttuğumuz, aldığımız özel izinlerle “Oyunlaştırma ile Başaranlar” makale serimizde 2023 yılı için de bir özet hazırladık. Geçtiğimiz yıllardaki makalelere bu linklerden ulaşabilirsiniz:  

https://hrdergi.com/digital-age-–-2019’da-oyunlastirma-ile-basaranlar
https://hrdergi.com/2020-yilinda-oyunlastirma-ile-basaranlar
https://www.pazarlamasyon.com/2021-de-oyunlastirma-ile-basaranlar
https://oyunlastirma.co/makale/2022de-oyunlastirma-ile-basaranlar/ 

2023 yılı, Türkiye Cumhuriyeti’nin heyecanla beklenen 100.yılı aslında çok büyük kutlamalarla anılacak beklenen 100. yılı olacakken aynı zamanda yılın başındaki tarihinde en büyük deprem afetini yaşayarak çok zor bir yıl oldu.  Dünya genelinde de bakıldığında özellikle bu yıl Yapay Zeka’nın son kullanıcıya da açıldığı yıl olması nedeniyle çok değerli bir dönemeç olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle metin bazlı Chat-GPT ve görsel bazlı Midjourney ve Dall-e gibi portallerle tüm tasarım ve üretim süreçleri çok hızlı bir şekilde değişti ve daha da değişecek gibi görünüyor. 

Oyunlaştırma pazarı ise 2023 yılında son yapılan araştırmalara göre kurumsal perakende ve eğitim sektörlerinde olgunluğa yaklaşıyor. Bugüne kadar perakende, yüzde 28,6 pazar payı ile oyunlaştırılmış çözümleri en çok benimseyen sektör oldu. Eğitimde de özellikle genç kitleleri hedeflemesinden her zamanki gibi en önde sektörlerden.*

Global araştırmalara göre, oyunlaştırma pazarının günümüzde 10 Milyar dolar gibi bir rakamlardayken 2030 döneminde 30,3 milyar dolara ulaşması öngörülüyor. Bu nedenle, işletmelerin yüzde 87’sinin önümüzdeki beş yıl içinde oyunlaştırılmış teknikleri kullanması öngörülüyor. **

2023 yılında oyunlaştırma ile başaranlar aşağıdaki konularda öncü oldular:

  1. Eticaret ve Perakendecilik
  2. Finans ve Bankacılık 
  3. Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik
  4. Eğitim ve Sağlık
  5. Yeni Teknolojiler (Web 3.0, Metaverse, NFT vs.)  

Amerika’da yapılan bir araştırmada çalışanların % 80 ‘inden fazlası oyun gibi olan deneyimlere daha açık ve tercih ediyor. Tercih edin yetişkinlere özel oyunlaştırma stratejileri de “değişik seviyelere ilerlemek, puan toplayıp skorlama görmek, anlık geri bildirim almak, gelişim yüzdeleri, etkinlik duvarı, arkadaşlarla rekabet, bir hikayenin parçası olmak, avatar ve sanal coin’ler olarak sıralanmış. ***

Türkiye’de de eticarette altın çağını yaşayan oyunlaştırma özellikle pandemide odaklanılan artan talebi yönetmekten sonra bu dönemde deneyim kısmı için bir çok kurum “oyunlaştırılmış” sadakat programlarına yöneldi. Bu anlamda Gamfed Türkiye olarak biz de Türkiye’nin lider eticaret kurumlarını ve onlarında yanında eticaret yapan ve oyunlaştırma ile fark yaratan küçük kurum ve girişimleri de konuk aldığımız Oniki Platformu işbirliğiyle “Eticarette Oyunlaştırma” zirveleri düzenledik. Bu zirvelere katılan kurumlardan örneklere göz atalım: 

HEPSİBURADA:

Eticaret diyince akla gelen ilk platformlardan Hepsiburada 2023 senesinde “Oynadıkça Kazan” platformunda oyunların gücünü sadakat sistemleri ile birleştirdi. Platform içinde birçok oyun var. Devamlı oynanabilen ya da dönemsel etkileşim oyunları da mevcut. Kazı kazan, bul kazan, çekiliş, tombala gibi şans oyunlarını devamlı müşteriler oynayabiliyorlar. Etkileşim için tasarlanan büyüme oyunları ise sürpriz etkisi ile müşterileri ödül ve kuponlar ile teşvik ediyor. Oyun ve oyunlaştırma sonucunda Hepsiburada  2023 senesinde oyuna katılanlar 75% siteye geri gelme oranında artış yakalamış. Oyunlar sayesinde sipariş sayısında 2 kat artış tespit edilmiş. Seçim hakkı ile müşterilere güç veren Hepsiburada satışa dönme oranlarını 2 katına çıkardı.        

PEGASUS:

Oyunlaştırmayı hem kurum kültürü haline getiren hem de ürünlerinde kullanan Pegasus, kurum içinde de kapsamlı olarak eğitimlerinde simülasyon ve oyunlaştırma kullanıyor. 

Pegasus sadakat sistemleri tarafında 1 senedir devam eden oyun “Pegasus BolBol” 2023 yılında aylık ortalama da 640 bin, yıl içinde 7 aylık sürede toplam 4.6 milyon kez oynanmış. 940 bin farklı tekil kişinin deneyimlediği bu oyunda 2023 senesinde 2 milyar BolPuan dağıtılmış. Eticarette oyunlaştırma webinar’ında Pegasus şirketi oyunlaştırmayı devreye aldığı dönemlerde kişilerin harcama oranlarının arttığını ve mobil uygulamaya artış göründüğünü belirtti.

MİGROS:

Eticarette oyunlaştırma webinarında Migros kurum içi oyunlaştırma örneklerinden bahsetti. Eğitim alanında daha çok kullanılan oyunlaştırma, motivasyon, rekabet ve sosyal etkileşim hedefliyor. Şirket içi süreçlerde kullanılan oyunlaştırmanın hedefler doğrultusunda yardımcı olduğunu da örneklerle açıklıyor.   

KARACA: 

Pandemi sonrası 2023 senesine damga vuran oyunlaştırma örneklerinden biri de Karaca’dan geldi. Uygulama içinde oyun oynayarak kazanılan puanlar satışa döndü. Karaca’dan alınan bilgilere göre 2023 senesinde oyunları 1 milyon kişiden fazlası oynayarak milyonlarca puan kazandılar. Toplam satışların %30 artış yarattığını söyleyen Karaca oyunları arasında en çok oynanan oyun Bubble Blast oldu. Liderlik tablosuna göre ödüllendirme sistemi de oldukça etkili olduğunu söylendi. Sadakat sistemlerinde oyun ve oyunlaştırma ile Karaca müşterilerini uygulamaya çekip etkileşim yaratırken satışa dönme olasılığını arttırmış. 

 LCW:

1990 ve öncesinde doğduysanız LC Waikiki’nin en bilinen maskotu olan maymun hatırlanır. 2023 senesinde maymun yine markaya geri dönüşünü yaptı. Birçok kampanyada kullanılan bu avatar birçok fırsata da ev sahipliği yapıyor. Maymun kartları ile ödüller kazanma fırsatları, Wai Wai Kulübü, LC Waikiki Hatıra Ormanı ile yorumlarla bağış kampanyaları ve efsane maymun ile tanışma toplantıları gibi etkileşimi arttırmak ve müşteri sadakatı için oyun ve oyunlaştırmanın öğelerinden kullanılıyor. 2023’te vizyonlarına aldıkları Waikiland 3.0 ile de metaverse hayallerini ortaya koyuyorlar. Oyunlaştırmayı hem kurum kültüründe hemde kampanya ve ürünlerinde kullanan LC Waikiki 2023 yılında bolca oyun oynatıp ödül dağıtan şirketlerden biri oldu.

EBEBEK:

Ebebek, bebeğinizi ve sizi doğum öncesinden başlayarak 4 yaşa kadar olan tüm sürecinizde takip eden, öğreten, bilgilendiren ve ödüllendiren Bebeveyn Kulübü’nü 2022 yılında Başaranlar makalemizde yazmıştık. Ebebek olarak Gamfed x Oniki E-ticarette Oyunlaştırma Level 2 Webinar’ın da Ebebek sektörde yaptırdıkları araştırma ile katılımcıların daha çok ödüllendiren ve eğlendiren uygulamaları tercih ettiğini söyledi. 2023 senesinde kulüp üye sayısının 130.000’i aştığını iletirken anlık olarakta 4.000’den fazla kişinin Bebeveyn Kulübü içerisinde oyunlaştırmaya dahil olduklarını aktardı. Mini oyunlarla ve görevlerle puan toplayabileceğiniz platformda, top yakalama oyunu ile 45.000’in üzerinde bebeveyn puan kazanırken, günlük bilgi yarışmalarına katılım 137 bin kişi ile daha çok olmuş. Pandemi sonrası mağazalara da dönüşün arttığı 2023 yılında ebebek mağazayı deneyimini de oyunlaştırmış. Dedektif Bebeveyn ile müşteriden direk fotoğraflı bir şekilde geri bildirim oyunu platforma katmışlar. Ebebek ve Bebeveyn kulübü müşteri deneyimini eğlenceli hale getirmek ve sadakat sistemleri için oyunlaştırmayı kullanıp geri bildirim alan şirketlerden oldu.   

ARÇELİK:

Dünyamızın sürdürülebilirliği konusunda hedefi olan Nature up uygulaması, Arçelik firmasının kurum içi oyunlaştırma platformudur. Oyunlaştırma ve Sürdürülebilirlik güçlerini birleştirdiği NatureUp sürdürülebilirlik alanında farkındalık yaratmaya çalışan oyunlaştırılmış bir mobil uygulama. Uygulama girişinde, karbon ayak izinizi hesaplayarak düşürmeyi hedeflediğiniz sürdürülebilirlik öğrenme yolculuğu başlıyor. Kullanıcıya bilgi vererek keşfettirirken, görevler ve aksiyonlar ile davranış değişikliği yaratmaya çalışıyor. Uygulama şirket içinde 2023 sene sonunda canlıya alınacak. Puanlar, seviyeler, rozetler, kilitli içerikler ve ağaç yetiştirme oyunu gibi oyun mekanikleri de oyunlaştırma hedeflerini destekliyor. 

Dünyamızın sürdürülebilirliği konusunda hedefi olan Nature up uygulaması, Arçelik firmasının kurum içi oyunlaştırma platformudur. Oyunlaştırma ve Sürdürülebilirlik güçlerini birleştirdiği NatureUp sürdürülebilirlik alanında farkındalık yaratmaya çalışan oyunlaştırılmış bir mobil uygulama. Uygulama girişinde, karbon ayak izinizi hesaplayarak düşürmeyi hedeflediğiniz sürdürülebilirlik öğrenme yolculuğu başlıyor. Kullanıcıya bilgi vererek keşfettirirken, görevler ve aksiyonlar ile davranış değişikliği yaratmaya çalışıyor. Uygulama şirket içinde 2023 sene sonunda canlıya alınacak. Puanlar, seviyeler, rozetler, kilitli içerikler ve ağaç yetiştirme oyunu gibi oyun mekanikleri de oyunlaştırma hedeflerini destekliyor. 

YAPI KREDİ BANKASI:

2022 Sürdürülebilir Kalkınma raporuna göre Türkiye 163 ülke arasında 71. Sırada. Planlamalara göre küresel hedeflerin ilk ayağını tamamlamak için 7 yıl olduğu söyleyen Yapı Kredi Bankası da sürdürülebilirlik hedefler doğrultusunda farkındalık kültürü yaratmak için “step” yani “sürdürülebilir tercih programı”nı hayata geçirdi. Uygulama içerisinde  Uygulama içindeki görevler arasında basılı fiş yerine e-hesap özeti tercih etme, Yapı Kredi Mobil’den şehir kartlarına bakiye yükleme gibi sürdürülebilir seçenekleri tercih ederek Step Puan kazanabiliyorsunuz.Biriktirilen puanlar ise platformda kişinin tercih ettiği sosyal sorumluluk projesine bağışlanıyor.   

https://www.yapikredi.com.tr/yapi-kredi-hakkinda/surdurulebilirlik/surdurulebilir-tercih-programi-step

YÜRÜ BE İSTANBUL

İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Inooster şirketi “Yürü Be İstanbul” oyunlaştırması ile İstanbulları 2023 yılında da yürüttü. 150.000 kişinin destek olduğu platform davranış değişikliği yaratan etkilere sahip. Gelişen teknolojinin de adaptasyonu ile kampanya sayfası ve lider sporcular ile bağış arasındaki bağda oyunlaştırma başarılı oldu. İstanbul Maratonu kampanyasına 30 milyon tıklama alarak liderlik tablosunda “en iyi sporcu” olabilmek ve sivil toplum teşkilatlarının neşeli rekabetine yol açıyor. “Yürü Be İstanbul” projesinin amacı da İstanbul’u “Daha Aktif, Daha Mutlu” kılmak. Yine E-ticarette oyunlaştırma etkinliğinde verdiği istatistik bilgiler çok etkiliydi. Türkiye’de ortalama yaş 33.5 iken Türkiye en yüksek diyabet (%12) ve obezite (%32) görülen ülke. İstanbul’un fiziksel aktivite oranı 30% iken, Sarıyer en aktif ilçe olurken, en az hareketli ilçe Başakşehir olmuş. Yürü Be İstanbul projesi 200.000 indirme alırken 15 Milyar adım attırmış. En çok adım atılan ilçe Caddebostan olurken, en çok adım atılan zaman ise öğlen 15:00 ve 16:00 arası olmuş. 

FOREST VE MARSCRAFT:

2023 senesinde ekranlara daha da çok bağımlı hale geldik. Hibrit çalışma ortamında çalışan tüm herkes mobil cihazlar ile mekan ve zaman farketmeksizin online toplantılara katıldılar. Aynı kişiler sosyal medyada birkaç dakika gezdi, daha sonrasında online bağlantılar kurdular vb. Hayatın her anında teknoloji adaptasyonu artıyor. Bu sebeple bağımlılıkta ciddi bir sorun haline gelebiliyor. 2023 senesinde de uygulamalar oyunlaştırmalarına devam ettiler.  

Forest uygulaması ekrandan 15-30-60-120 dk gibi uzak kaldıkça size önce sanal sonrasında da gerçek bir ağaç bağışlama imkanı veren bir uygulama idi ve çok popülerleşti. Eğer bu süre zarfında telefonu elinize alır bakarsanız ağaçlarınız yanıyor.  

“Marscraft” bir Mars kolonisi kurmayı yine görevler ve ekran süreleriyle oyunlaştırıyor. 1 saat ekrandan uzak kalmalısın Mars’ a yolculuk başladı eline telefonu alırsan roket düşer, koloni de yangın çıkar gibi metaforlarla sizleri odaklanmaya çağırıyor.

HOCUS FOCUS: 

Ekran Süresi teknoloji çağının vebası deniliyor. Ülkemizde de bu konuda farkındalık olsa da hep uzun soluklu uygulanamayan caydırı ve ekranları kapatan yakşımlar sergilenmekte. Daha çok ekranı istediğimde kapatmak üstüne Gamfed Türkiye ekipleri olarak yola çıktık. Tümüyle gönüllü kaynağıyla arayüz ve gelişitirmeleri yapılan adına da ekiplerle birlikte karar verdiğimiz “Hocus Focus” uygulaması ile 15dk – 30-60-120 dk gibi ekrandan uzak kalma görevlerimiz var, bu sürelerde yaptığınız işe göre de rozetlermiz var. Şuanda google markette olan uygulama 2024’te yenilenerek Apple Markete de çıkarak yine ülkemizde önemli bir konuya oyunlaştırma ile çözüm önerecek. 

Oyunlaştırma pandemi yine eticaretteki gibi eğitim ve işe alım gibi konuları da mecburen başvurulan yöntemlerden oldu. Özellikle işe alım süreçlerinde “psikometrik testleri” oyunla yaparak bir çok kurum çok ciddi zaman ve kaynak kazandı. 

Ülkemizde de bu alanda şimdiden giriş yapan HR Peak firması tamamiyle yerli yazılımla “Hiring Games” isimli portali yayınladı. Burada adaylar 4 farklı oyunu oynayarak istenen yetkinliklere göre analiz ederek uygunluk raporu alabiliyorlar. ****

Ayrıca bir çok girişim de bu alanda oyunlaştırma mekanikleri ile iş süreçlerini geliştirdi. Bitoniş firması bunlardan birisi. Bitoniş geleneksel iş arama süreçlerine çok yenilikçi bir yaklaşımla istediğiniz pozisyonlarla eşleşme oranı gibi bir oyunlaştırma ile süreci hızlandırıyor ve geliştiriyor. Bu yüzdeyi geliştirmek isterseniz Bitoniş’in ya da İşveren’in size vereceği senaryo bazlı görevleri yerine getirerek diğer adayların önüne geçebiliyorsunuz. 

Bitoniş, yeni nesil bir insan kaynakları uygulaması olarak öne çıkıyor ve işe alım süreçlerini (recruitment) eğlenceli (entertainment) hale getiren “recruitainment” (eğlenerek işe alım) konseptini sektöre tanıtmayı hedefliyor.

Bitoniş’in bu yenilikçi yaklaşımı, işe alım sürecindeki adımları bir başvuru prosedürü olmaktan çıkararak, daha deneyim odaklı bir uygulamayı hayata geçirmeyi amaçlıyor. Oyunlaştırma ile eşleşme yüzdesi, seviyeler, görevler, avatar ve ödüller gibi oyun mekanikleriyle adaylara şirket kültürünü, iş süreçlerini ve beklenen yetkinlikleri daha iyi anlama fırsatı veriyor.

Böylece işveren tarafında aranan yetkinliklere uygun adaylara daha hızlı erişilmesi, iş arayan tarafında ise oyun sırasında problemleri çözerken ve görevleri tamamlarken adayların  ilgili pozisyon için ne kadar uygun oldukları görülüp işe alımları gerçekleştirilebilir. Bunun yanında eksikleriyle ilgili hızlı geri bildirim verilmektedir.

LINQI APP : 

Ülkemizin de en önemli sorunlarından biri olan “dil sorunu” için her türlü çözüm aslında değerli. Ülkemizin globalde de entegrasyonu için bunu eğlenceli bir yolla da denemek bir genç girişimcinin aklına gelmiş. Aziz Ahmedov aynı zamanda Gamfed Türkiye Girişimcilik Ekibi kaptanımız Linqi app oyunlaştırmasıyla kullanıcıların içeride geçirdiği süreleri artırmış, ve yeni kullanıcılara eski kullanıcıların el sallaması gibi kurgularla oyuncuları içeride tutmuş. 

WALKERS APP : 

Walkers; kullanıcıları yürümeye teşvik ederek, oyunlaştırılmış bir yapıyla onları puanlar toplamaya ve onlara bu puanları harcayarak anlamlı bir şekilde kullanabilme fırsatı sunuyor. 

Uygulama Market, Adımsayar, Cüzdan, Bağış gibi bir çok fonksiyonu barındırıyor.

Walkers app şöyle ilerliyor; kullanıcı yürüyüşü sonrası atılan adımlarını dönüştürülüyor ve WP olarak cüzdana ekleniyor. Biriktirdiği bu puanları isterse Market bölümünde kampanyalarda kullanabiliyor isterse Bağışlar kısmında Deprem, Gıda, Eğitim, Fidan ve Mama başlıkları altında sıralanan kategorilere bağışlayabiliyor…

Yeni teknolojiler , Blockchain ve NFT Oyunlaştırmaları: 

UTILIFY:

Oyunlaştırma Metaverse teknolojilerinin yeni gücü olacak sözüne her geçen gün yaklaşıyoruz. 2023 senesinde Türkiye’den bir start-up gelecek vizyonuna oyunlaştırma ile güçlendirdi. Utilify, marka toplulukları oluşturmaya çalışarak markalar için etkileşim programları sunmaktadır. NFT ya da dijital hatıralar üretiyorlar. 2023 senesinde Türk Hava Yolları ve Sony’nin hızlandırma programlarına da girerek iddaalı girişimlerden olduğunu kanıtlayan Utilify, Ocak 2023’den bu yana 150 marka/topluluk, 9000 kullanıcı, 300+ kampanya ve daha da önemlisi 13.000+ dijital hatıra oluşturdu. NFT, komüniteler ve oyunlaştırma gücünü 2023 senesinde de birleştirdi.  

2024’te Oyunlaştırma ile Başaranlarda Yer Almak için TOY Gamification Decards:

TOY Gamification Decards, Latincede 10 anlamına gelen “DECA” kelimesinden esinlenilmiş ve 183 adet karttan oluşan Türkiye’nin ilk ve tek oyunlaştırma tasarımıdır. GamFed Türkiye Kurucusu ve Akademisyen Ercan Altuğ Yılmaz tarafından  oluşturulan teknik sayesinde 10 adımda oyunlaştırma tasarımı yapabilir ya da oyunlaştırma sürecini yönetebilirsiniz. 183 adet karttan oluşan TOY Gamification Decards’ın sihirli dokunuşuyla 10 Adımda Oyunlaştırma adımlarını şu şekilde sıralayabiliriz.

  1. İş Hedefleri
  2. Davranışlar
  3. Persona
  4. Oyuncunun Yolculuğu
  5. 8 Temel Oyun Duygusu
  6. Oyun Elementleri
  7. Ödüller
  8. Teknoloji
  9. Hatırlatıcılar ve Tetikleyiciler
  10. Ölçümleme ve Değerlendirme

Boyner, THY, Getir, Hepsiburada, Türkiye Tasarım Vakfı, Lonca Girişimcilik gibi kurumlarda bu kartlarla oyunlaştırma atölyeleri gerçekleştirildi ve iş süreçleri için 2024 yılına planlamalar alındı. 

TOY Gamification Decards Oyunlaştırma Kartları ile ilgili detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz. www.gamificationdecards.com 

Cumhuriyetimizin yeni yüzyılında kurucumuz Atatürk’ün dediği gibi “yurtta barış ,dünyada barış” dileyerek daha az acı haberlere uyandığımız akışta kalarak ürettiğimiz bir yeni yüzyıl diliyoruz. 

Ercan Altuğ Yılmaz & Kerem Yazıcı
Gamfed Türkiye 

https://linktr.ee/ercanaltug

https://linktr.ee/keremyaz

Referans Linkler : 

*https://worldef.net/raporlar/e-ticarette-oyunlastirma-aralik-2022/
**https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/gamification-market-100632 

***https://financesonline.com/gamification-statistics/ 

****www.oyunlastirma.co 

İlgili Makalelerimiz

2 thoughts on “Gamfed Türkiye Yazıyor: 2023’de Oyunlaştırma ile Başaranlar

  1. 2023 yılında Oyunlaştırmayla Başaranlar listesinde yer almak bizim için çok büyük başarı ve gururdur. Teşekkürler GamFed Türkiye ekibi & Ercan Altuğ hocam 🙂

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir